Publications

Soumis

Ollagnier-Beldame, M. (soumis). Experiencing life and belonging to nature with Focusing. European Journal of Ecopsychology.

A paraître

Ollagnier-Beldame, M. (à paraître). Éprouver les espaces de la recherche. Communication & langages. Presses Universitaires de France.

Ollagnier-Beldame, M., Servais, V. (à paraître). Refreshing the relationship to research and expanding its meaning: On the use of the TAE process in a micro-phenomenological research project. In (Schoeller, Thorgeirsdottir, Walkerden) Practicing Embodied Thinking in Research and Learning. Routledge International Studies in the Philosophy of Education.

Publications déclarées dans HAL

2024

Articles avec comité de lecture

Magali Ollagnier-Beldame. Focusing, une myriade de richesses au cœur de l’expérience vécue. PSN – Psychiatrie, Sciences humaines, Neurosciences, A paraître. ⟨halshs-04566743⟩

Communications sans actes

Julien Thiburce, Pierluigi Basso Fossali, Magali Ollagnier-Beldame. Enquêter l’exposition « Cancers », entre expérience de visite et expérience de vie. Penser l'expérience : un enjeu pour les SHS, Université Toulouse 3 Paul Sabatier; Université Toulouse 2 Jean Jaurès; Université Montpellier 3 Paul Valéry; Laboratoire d’Études et de Recherches Appliquées en Sciences Sociales, May 2024, Toulouse, France. ⟨hal-04599936⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Thomas Le Guennic. Écologie sensible : rencontrer un vivant. Archipel 2024, Apr 2024, Lyon, France. ⟨halshs-04548546⟩

Magali Ollagnier-Beldame. La Bouche d'Ombre : Étude micro-phénoménologique d’interactions entre humains et « autres qu'humains » en TCAI. Etats de conscience non-ordinaire : regards croisés et décryptage neuro-phénoménologique, UQAM, May 2024, Ottawa (Ontario), Canada. ⟨halshs-04577844⟩

Autres publications

Thomas Le Guennic, Magali Ollagnier-Beldame, Frédéric Plénard. Éducation à l’écologie sensible : projection du film « Dans la trame du vivant ». Archipel 2024, Apr 2024, Lyon, France. 2024. ⟨halshs-04548585⟩

Thomas Le Guennic, Magali Ollagnier-Beldame. Face à la transition écologique, nos sensations et émotions sont utiles. Elles expriment nos aspirations profondes. Résilient·e·s, INSA Lyon. 2024. ⟨halshs-04552469⟩

2023

Articles avec comité de lecture

Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame. L’expérience de la rencontre dans le soin. Santé Mentale, 2023, 278. ⟨halshs-04122543⟩

Communications sans actes

Clément Barniaudy, Magali Ollagnier-Beldame. Dans la trame du vivant: expérience vécue et approche micro-phénoménologique. Ecole d'été "Dans la trame du vivant", Jul 2023, Royère-de-Vassivière, France. ⟨hal-04160871⟩

Elie Desmond-Le Quéméner, Hélène Meunier, Nathalie Michel, Magali Ollagnier-Beldame, Jean-François Patri. Informations perçues en TCAI: données effectives ou projections ? Apports méthodologiques. 1er Congrès de recherche sur la Transe Cognitive Auto-Induite (TCAI), TranceScience, May 2023, Lyon, France. ⟨halshs-04335157⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Frédéric Borde, Eric Maillard. Étude micro-phénoménologique d’interactions entre humains et « autres qu'humains » en état de Transe Cognitive Auto-Induite (TCAI) : La Bouche d'Ombre. 1er Congrès de recherche sur la Transe Cognitive Auto-Induite (TCAI), TranceScience, May 2023, Lyon, France. ⟨halshs-04090321⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Véronique Servais, Pietro Varrasso. ExCoNat Project - Investigating the Experience of Connection to Nature. Micro-phenomenology Laboratory Seminar, Dec 2023, Online (Paris), France. ⟨halshs-04350637⟩

Véronique Servais, Magali Ollagnier-Beldame, Pietro Varrasso. Exconat Project : artistic experimentations for the exploration of experience. Multispecies Ethnography and Artistic Methods Conference, Jul 2023, Liège (Belgium), Belgium. ⟨halshs-04335209⟩

2022

Articles avec comité de lecture

Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame. Toward a phenomenology of taking care. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2022, 17 (1), pp.2045671. ⟨10.1080/17482631.2022.2045671⟩. ⟨halshs-03572236⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Ce que la connaissance doit à l’expérience : Complexité et épistémologie en première personne. Hermès, La Revue - Cognition, communication, politique, 2022, 1 (89), pp.195-202. ⟨halshs-03331981⟩

Communications sans actes

Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame. Investigating the subjective experience of first caregiver – patient encounters. COMET 2022 : 20th International and Interdisciplinary Conference on Communication, Medicine and Ethics, Jul 2022, Hong-Kong, Hong Kong SAR China. ⟨halshs-03729411⟩

Federica Fratagnoli, Arnaud Halloy, Magali Ollagnier-Beldame. L’explicitation du vécu corporel. Synthèse des séances de travail du groupe de recherche ExCo (Expliciter par Corps). Colloque Pierre Vermersch, Oct 2022, Marseille, France. ⟨halshs-03818743⟩

Ouvrages

Kristine Lund, Pierluigi Basso Fossali, Audrey Mazur, Magali Ollagnier-Beldame (Dir.). Language is a complex adaptive system: explorations and evidence. Language Science Press, 2022, Conceptual Foundations of Language Science, Mark Dingemanse; Nick Enfield, 978-3-98554-041-9. ⟨10.5281/zenodo.6546419⟩. ⟨hal-03667955⟩

Chapitres d'ouvrage

Kristine Lund, Pierluigi Basso Fossali, Audrey Mazur-Palandre, Magali Ollagnier-Beldame. Considering the complex adaptive system from multiple vantage points. Language Science Press. Language is a complex adaptive system: explorations and evidence, 2022, Conceptual Foundations of Language Science. ⟨hal-03667977⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Introduction to epistemological views on complexity. Kristine Lund; Pierluigi Basso Fossali; Audrey Mazur; Magali Ollagnier-Beldame. Language is a complex adaptive system: explorations and evidence, Language Science Press, pp.3-7, 2022, Conceptual Foundations of Language Science, 978-3-96110-345-4. ⟨10.5281/zenodo.6546419⟩. ⟨hal-03722913⟩

Magali Ollagnier-Beldame. What knowledge owes to experience: complexity and first-person epistemology. Language Science Press. Language is a complex adaptive system: explorations and evidence, 2022, Conceptual Foundations of Language Science. ⟨hal-03722917⟩

2021

Articles avec comité de lecture

Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame. La place du langage dans les premières rencontres entre soignants et soignés. SHS Web of Conferences, 2021, 133 (6). ⟨halshs-03331983⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Renewing Experientially our Sense of Existence and Cultivating Seeds of Joy.. Constructivist foundations, 2021. ⟨halshs-03167665⟩

Communications sans actes

Magali Ollagnier-Beldame. « Je sens que lui il sait pourquoi il est là » Les expériences d’écoute chez des soignants lors de premiers rendez-vous. Biennale Internationale de l’Éducation, de la Formation et des Pratiques Professionnelles : "faire/se faire", Sep 2021, Paris, France. ⟨halshs-03364099⟩

2020

Articles avec comité de lecture

Magali Ollagnier-Beldame. A Body of Knowledge: The Role of Experience and the Living Body in Knowing. Journal of Humanistic Psychology, 2020, pp.002216782097450. ⟨10.1177/0022167820974500⟩. ⟨halshs-03003673v2⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Exploring Experience as a Myriad Richness: Micro-phenomenology as a Transformative Approach to Research. Integral Transpersonal Journal, 2020, 14, pp.13-25. ⟨10.32031/itibte_itj_14-obm1⟩. ⟨halshs-02549265⟩

Posters

Magali Ollagnier-Beldame. Thésée Project THeories and Explorations of Subjectivity and Explicited Experience. An Embodied Approach to the Study of Experience (EASE), Oct 2020, Valparaiso, Chile. ⟨hal-03053606⟩

Autres publications

Magali Ollagnier-Beldame. Fiche de lecture - Gendlin, E. (2006). Focusing, au centre de soi. Collection Alter Ego, Les éditions de l’Homme. 2020. ⟨halshs-02960609⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Grand merci, Pierre. Hommages à Pierre Vermersch, 2020. ⟨hal-03052908⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Inner unfolding from deadly quiet to settling. Chroniques phénoménologiques, 2020, vol.16, p.19. ⟨halshs-02626921⟩

2019

Articles avec comité de lecture

Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame. Epoché, verbal descriptions and corpus size in the conduct and analysis of explicitation interviews. Constructivist foundations, 2019, 14 (2), pp.158-160. ⟨halshs-02084449⟩

Gilles Dieumegard, Sandra Nogry, Magali Ollagnier-Beldame, Nicolas Perrin. Lived experience as a unit of analysis for the study of learning. Learning, Culture and Social Interaction, 2019, 31, ⟨10.1016/j.lcsi.2019.100345⟩. ⟨halshs-02270860⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. Intersubjectivity in first encounters between healthcare practitioners and patients: Micro-phenomenology as a way to study lived experience. The Humanistic Psychologist, 2019, 47 (4), pp.404-425. ⟨10.1037/hum0000133⟩. ⟨halshs-02084431⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Christophe Coupé. Authors’ response: First Encounters and the Tensions Between Theoretical and Empirical approaches to Intersubjectivity. Constructivist foundations, 2019, 14 (2), pp.193-196. ⟨halshs-02084444⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Christophe Coupé. Meeting you for the first time: Descriptive categories of an intersubjective experience. Constructivist foundations, 2019, 14 (2), pp.167-180. ⟨halshs-02084438⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Expérience corporelle, cognition et émergence de sens.. Intellectica - La revue de l’Association pour la Recherche sur les sciences de la Cognition (ARCo), 2019, Numéro spécial L’Activation de son Corps Vivant., 71, pp.21-38. ⟨halshs-02417675⟩

Communications sans actes

Magali Ollagnier-Beldame. Exploring Experience as a Myriad Richness: Micro-phenomenology as a transformative approach to research. Transpersonal Research Colloquium, Sep 2019, Paris, France. ⟨halshs-02308401⟩

Magali Ollagnier-Beldame. L’Expérience Vécue de la Première Rencontre entre Soignant et Soigné : Retours du Projet Thésée.. Journée d'études du projet CIPSY : Compétence d'Interaction des infirmiers en PSYchiatrie. Regards croisés sur le langage dans le pratique du soin., Nov 2019, Lyon, France. ⟨halshs-02415864⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Ressentir le monde : Subjectivité en actes et Expérience vécue. ICODOC 2019. Émotion, empathie, affectivité., Oct 2019, Lyon, France. ⟨halshs-02308406⟩

Posters

Magali Ollagnier-Beldame. The lived experience of being with others for the first time. Conference An Embodied Approach to the Study of Experience (EASE), Oct 2019, Valparaiso, Chile. ⟨halshs-02329726⟩

Autres publications

Magali Ollagnier-Beldame. What can 4E cognition tell us about Computer Supported Collaborative Learning successes and failures?. [Research Report] Conference CSCL 2019. 2019. ⟨hal-02335254⟩

2018

Communications sans actes

Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. The explicitation interview as a tool promoting reflective practice in health education and practice. Frontiers in Medical and Health Sciences Education 2018, Dec 2018, Hong-Kong, China. ⟨halshs-02089997⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Understanding intersubjectivity from inside through a method devised to explore lived experience : the Explicitation Interview. Interdisciplinary Coalition of North American Phenomenologists Tenth Annual Meeting, May 2018, Montréal, Canada. ⟨halshs-02084477⟩

2017

Articles avec comité de lecture

Heike Baldauf-Quilliatre, Christine Develotte, Magali Ollagnier-Beldame. Identity construction in social media: Special issue on Identity construction. ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 2017, Identity Construction in Social Media, 20 (1), pp.[en ligne]. ⟨halshs-01660780⟩

Heike Baldauf-Quilliatre, Christine Develotte, Magali Ollagnier-Beldame. The Effects of Social Media on the Dynamics of Identity: Discourse, Interaction and Digital Traces. ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 2017, 20 (1). ⟨halshs-01660794⟩

Nicolas Nova, Isabel Colón de Carvajal, Magali Ollagnier-Beldame, Matthieu Quignard. Entretien : Avec Nicolas Nova, Magali Ollagnier-Beldame et Matthieu Quignard. Interfaces numériques, 2017, 6 (2). ⟨hal-02939091⟩

Communications avec actes

Gilles Dieumegard, Sandra Nogry, Magali Ollagnier-Beldame, Nicolas Perrin. Lived experience as a unit of analysis: Towards a second-person approach for learning research. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, University of Tampere, Aug 2017, Tampere, Finland. ⟨hal-01691660⟩

Communications sans actes

Anne Cazemajou, Christophe Coupé, Jennifer Denis, Stephan Hendrick, Magali Ollagnier-Beldame. Towards a comprehensive view on processes of psychotherapeutic interventions. Symposium In «Linking systemic research and practice».. International SystemicResearch Conference., Mar 2017, Heidelberg, Germany. ⟨halshs-02478325⟩

Posters

Anne Cazemajou, Magali Ollagnier-Beldame. The Explicitation Interview: A method devised to explore experience.. Mind and Life European Summer Research Institute (ESRI), « Exploring experience »., Aug 2017, Chiemsee, Germany. ⟨halshs-02478320⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. Thésée Project : THeories and Explorations of Subjectivity and Explicited Experience.. Mind and Life European Summer Research Institute (ESRI), « Exploring experience »., Aug 2017, Chiemsee, Germany. ⟨halshs-02478315⟩

Autres publications

Anne Cazemajou, Magali Ollagnier-Beldame, Christophe Coupé. Présentation du projet Thésée et compte-rendu du workshop « L’expérience vécue de la première rencontre entre soignant et soigné », à Lyon les 29, 30 et 31 mars 2017. Revue de l’Association du Groupe de Recherche en Explicitation - Expliciter 115, 40-45. . 2017. ⟨halshs-02478299⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou, Christophe Coupé. L'expérience vécue de la première rencontre entre soignant et soigné - Introduction Workshop International "L'expérience vécue de la première rencontre entre soignant et soigné". 2017. ⟨halshs-02902233⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou, Christophe Coupé. L'expérience vécue de la première rencontre entre soignant et soigné : analyse expérientielle et catégories descriptives. Workshop International "L'expérience vécue de la première rencontre entre soignant et soigné". 2017. ⟨halshs-02902234⟩

2016

Articles avec comité de lecture

Sébastien George, Christine Michel, Magali Ollagnier-Beldame. Favouring reflexivity in technology-enhanced learning systems: Towards smart uses of traces. Interactive Learning Environments, 2016, Interactive Learning Environments, 24 (7), pp.1389-1407. ⟨10.1080/10494820.2015.1016532⟩. ⟨hal-01151412⟩

Communications sans actes

Anne Cazemajou, Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame, Jennifer Denis, Josée Lachance. Analyzing lived experiences of therapists to improve the quality of therapeutic relationship. International Symposium for contemplative studies, 2016, San Diego, United States. ⟨halshs-02084462⟩

Anne Cazemajou, Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame. La première rencontre entre soignant et soigné. Etude psychophénoménologique.. Séminaire « Dynamique des situations asymétriques », Laboratoire ACTé, Univ. Blaise Pascal, Clermont-Ferrand, May 2016, Clermont-Ferrand, France. ⟨halshs-02478304⟩

Anne Cazemajou, Magali Ollagnier-Beldame. Understanding Intersubjectivity From Inside Through Introspective Interviews: The Case of First Encounters Between Therapists and Patients. 2nd Transpersonal Research Colloquium, The British Psychological Society, Sep 2016, Northamptonshire, United Kingdom. ⟨halshs-02478313⟩

C. Coupé, Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. Meeting you, meeting me: phenomenological construction of intersubjectivity in the case of first-time encounters. International Congress of Psychology, Jul 2016, Yokohama, Japan. ⟨halshs-01518770⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou, Christophe Coupé. Integrating the lived experience of subjects : Towards a holistic science of intersubjectivity.. International Congress of Psychology, Jul 2016, Yokohama, Japan. ⟨halshs-02478308⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. Integrating the lived experience of subjects: Towards a more comprehensive psychology. 2nd Transpersonal Research Colloquium, The British Psychological Society, Sep 2016, London, United Kingdom. ⟨halshs-01518532⟩

Matthieu Quignard, Magali Ollagnier-Beldame. « Tu vends que l` truc orange » Concurrence de présences à l'écran vs. hors écran dans une situation professionnelle de co-conception. Interactions Multimodales Par ÉCran, Jul 2016, Lyon, France. pp.6 - 8. ⟨halshs-01392606⟩

2015

Articles avec comité de lecture

Claire Petitmengin, Michel Bitbol, Magali Ollagnier-Beldame. Vers une science de l’expérience vécue. Intellectica - La revue de l’Association pour la Recherche sur les sciences de la Cognition (ARCo), 2015, Sciences de la cognition: réflexions prospectives, 64, pp.53-76. ⟨10.3406/intel.2015.1012⟩. ⟨halshs-01514873⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Benoît Encelle, Yannick Prié. Video enrichment for sensory impaired people: Design issues and pilot studies on perception. AMSE journals, Advances in modelling, 2015, 2, 75, pp.95-105. ⟨hal-01301126⟩

Communications sans actes

Heike Baldauf-Quilliatre, Christine Develotte, Magali Ollagnier-Beldame. Identity Construction in Social Media. 1st International Conference « Approaches to Digital Discourse Analysis », Nov 2015, Valencia, Spain. ⟨halshs-02092738⟩

Heike Baldauf-Quilliatre, Christine Develotte, Magali Ollagnier-Beldame. Panel : Approaches to Identity construction in Social Media. 1st International Conference « Approaches to Digital Discourse Analysis », Nov 2015, Valencia, Spain. ⟨halshs-02092728⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Edgar Morin, penseur de la relation. Table ronde ‘Complexité des sciences dures aux sciences sociales’. Journée de rentrée de l’Institut Rhône-alpin des Systèmes Complexes, Sep 2015, Lyon, ENS de Lyon, France. ⟨halshs-01518783⟩

Autres publications

Vassiliki Markaki, Eric Sanchez, Kristine Lund, Isabel Colón de Carvajal, Matthieu Quignard, et al.. Objets analytiques à étudier lors de l'évaluation à temps différé, Année 1. [Rapport de recherche] ICAR UMR-5191; IFE - ENS de Lyon. 2015. ⟨hal-01928317⟩

2014

Communications avec actes

Benoît Encelle, Magali Ollagnier-Beldame, Yannick Prié. Utilisation de pauses dans les vidéos audio-décrites. HANDICAP, Jun 2014, Paris, France. pp.182-187. ⟨hal-01313170⟩

Communications sans actes

Pierre-Antoine Champin, Christine Michel, Magali Ollagnier-Beldame. Des traces a la connaissance a l’ere du Web. Table ronde « Informatique » – Quelle place tient la ‘trace’ dans les nouvelles formes d’apprentissage médié par un environnement numérique ? Objet utilitaire ? Objet premier ? Séminaire de l’ARCO, Institut des Sciences de la Communication, 2014, Paris, France. ⟨halshs-01518817⟩

2013

Articles avec comité de lecture

Magali Ollagnier-Beldame, Christian Brassac, Alain Mille. Traces and Activity: Case Study of a Joint Writing Process Mediated by a Digital Environment. Behaviour and Information Technology, 2013, 32, pp.1-14. ⟨10.1080/0144929X.2013.819528⟩. ⟨halshs-00989752⟩

Sébastien George, Christine Michel, Magali Ollagnier-Beldame. Usages réflexifs des traces dans les environnements informatiques pour l'apprentissage humain. Intellectica - La revue de l’Association pour la Recherche sur les sciences de la Cognition (ARCo), 2013, 1 (59), pp.205-241. ⟨hal-00905173⟩

Communications avec actes

Benoît Encelle, Magali Ollagnier-Beldame, Yannick Prié. Towards the usage of pauses in audio-described videos. W4A 2013 - 10th International Cross-Disciplinary Conference on Web Accessibility, May 2013, Rio de Janeiro, Brazil. pp.31, ⟨10.1145/2461121.2461130⟩. ⟨hal-00837836⟩

Chapitres d'ouvrage

Magali Ollagnier-Beldame. Interagir dans un monde de plus en plus réflexif : Processus cognitifs et traces numériques - mémoire, interprétation et rapport au temps. Béatrice Galinon-Mélénec & Sami Zlitni. Traces numériques. De la production à l'interprétation, CNRS éditions, pp.129-146, 2013, 978-2-271-07239-9. ⟨hal-00954945⟩

Autres publications

Magali Ollagnier-Beldame. Note sur " Explicitation et phénoménologie " de Pierre Vermesch (Paris, PUF, 2012). 2013, pp.293-296. ⟨halshs-00989754⟩

2012

Chapitres d'ouvrage

Magali Ollagnier-Beldame, Thibaud Hulin. Rendre visibles les traces d'interaction pour renforcer la réflexivité de l'utilisateur.. Roger Bautier, José Do-Nascimento. Les TIC comme miroir de la société : Une lecture pluridisciplinaire., L'Harmattan, pp.99-120, 2012, Nomino Ergo Sum. ⟨hal-00954909⟩

2011

Articles avec comité de lecture

Magali Ollagnier-Beldame. Les traces numériques dans les activités conjointes : leviers de la construction du sens.. Revue des Interactions Humaines Médiatisées (RIHM) = Journal of Human Mediated Interactions, 2011, 2 (4), pp.89-112. ⟨hal-00669020⟩

Magali Ollagnier-Beldame. The use of digital traces: a promising basis for the design of adapted information systems?. International Journal on Computer Science and Information Systems. Special Issue "Users and Information Systems", 2011, 6 (2), pp.24-45. ⟨hal-00669019⟩

Communications avec actes

Benoît Encelle, Magali Ollagnier-Beldame, Stéphanie Pouchot, Yannick Prié. Annotation-based video enrichment for blind people: A pilot study on the use of earcons and speech synthesis. The 13th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Oct 2011, Dundee, United Kingdom. http://www.sigaccess.org/assets11/accepted_papers.html. ⟨hal-00632840⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Traces d’interactions, traces d’utilisation et utilisation des traces. Colloque interdisciplinaire « Traces numériques et recrutement », IUT Infocom, Oct 2011, Le Havre, France. ⟨halshs-01517693⟩

2010

Articles avec comité de lecture

Magali Ollagnier-Beldame. Footprinting e-learners' activity: A first step to help their appropriation of the training system?. International Journal of Knowledge Management, 2010, 6 (3), pp.65-77. ⟨hal-00669021⟩

Communications avec actes

Pierre-Antoine Champin, Benoît Encelle, Nicholas W. D. Evans, Magali Ollagnier-Beldame, Yannick Prié, et al.. Towards Collaborative Annotation for Video Accessibility. 7th International Cross-Disciplinary Conference on Web Accessibility (W4A 2010), Apr 2010, Raleigh, United States. pp.4, ⟨10.1145/1805986.1806010⟩. ⟨hal-01381458⟩

Ouvrages

Magali Ollagnier-Beldame. Traces d'interactions et processus cognitifs en activité conjointe : Le cas d'une co-rédaction médiée par un artefact numérique. Editions universitaires europeennes, pp.240, 2010, 978-613-1-50141-8. ⟨hal-01499213⟩

2009

Communications sans actes

Magali Ollagnier-Beldame. Situations de co-conception instrumentée et traces d’interactions. Atelier de la Revue d’Anthropologie des Connaissance, Apr 2009, Paris, France. pp.4. ⟨halshs-01517703⟩

2008

Articles avec comité de lecture

Magali Ollagnier-Beldame, Alain Mille. E-learning : Tracer l'activité des apprenants pour favoriser leur appropriation des systèmes ?. Revue du Management Technologique, 2008, 15 (3), pp.67-83. ⟨hal-00669023⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Suivre à la trace l'activité de deux co-acteurs : Le cas d'une rédaction conjointe médiée par un artefact numérique.. Activités, 2008, 5 (8), pp.40-57. ⟨hal-00669022⟩

Communications avec actes

Joseph Heili, Magali Ollagnier-Beldame, Jean-Mathias Héraud. Traces d’utilisation, utilisation de traces : Application à l’adaptation des IHM. Colloque de l'Association Information et Management, Dec 2008, Paris, France. ⟨hal-01507113⟩

Joseph Heili, Magali Ollagnier-Beldame. Adaptation des IHM : Et si l’ergonome partait des traces d’utilisation. conférence jeunes chercheurs en interaction homme-machine (RJC-IHM 2008), May 2008, Cap d'Agde, France. ⟨hal-01507633⟩

L. France, Magali Ollagnier-Beldame. From individual learning to organisational learning: A case study of knowledge flow via a digital collaborative knowledge management Platform. The 5th International Conference on Intellectual Capital (ICICKM), Oct 2008, New York, United States. ⟨halshs-01515527⟩

Laure France, Magali Ollagnier-Beldame. From individual learning to organisational learning: A case study of knowledge flow via a digital collaborative knowledge management Platform. 5th International Conference on Intellectual Capital (ICICKM 2008), Oct 2008, New-York, United States. ⟨hal-01507162⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Alain Mille. E-learning : Tracer l'activité des apprenants pour favoriser leur appropriation des systèmes ?. AFME e-management, Mar 2008, Grenoble, France. pp.15. ⟨hal-01497765⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Joseph Heili. Analyse de l’activité et complexité des interactions homme-machine : Pour une revalorisation des études de cas. Colloque de l'Association Information et Management, Dec 2008, Paris, France. ⟨hal-01507118⟩

Communications sans actes

Magali Ollagnier-Beldame, Jean-Matthias Héraud. Footprinting human activity in an information system: The first step of the experimental investigation in the Procogec project. Information Resources Management 2008 conference, May 2008, Niagara Falls, Ontario, Canada. ⟨halshs-01515520⟩

2007

Communications avec actes

Magali Ollagnier-Beldame. Observer l’appropriation des traces d’interactions discursives en situation d’apprentissage instrumentée. colloque EPAL, Echanger pour apprendre en ligne : outils, tâches, interactions,multimodalité, corpus, Jun 2007, Grenoble, France. pp.2. ⟨halshs-01518490⟩

2006

Communications avec actes

Carole Eyssautier-Bavay, Magali Ollagnier-Beldame. Médiatiser la prise de conscience métacognitive en contextes d'apprentissage". 1ères Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH, 2006, Unknown, Afghanistan. p 64-71. ⟨hal-00962084⟩

Magali Ollagnier-Beldame, Daniel Peraya. Projet de développement d’un environnement d’assistance à la conception de scénarios pédagogiques. Scénariser l’enseignement et l’apprentissage : Une nouvelle compétence pour le praticien ? 8ème Biennale de l’éducation, Apr 2006, Lyon, France. pp.113-116. ⟨hal-01507621⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Inscribing the user’s experience to enact development. 3rd international conference on enactive interfaces, Nov 2006, Montpellier, France. ⟨halshs-01515974⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Observer l’appropriation des traces d’interaction en situation d’apprentissage instrumentée. Livre des résumés du colloque TICE 2006, , May 2006, Montpellier, France. ⟨hal-01507152⟩

Magali Ollagnier-Beldame. The IFIP Stellenbosch declaration : Browsing the researchers’ and practicioners’ core ideas on ICT in education. IFIP Conference, Jun 2006, Alesund, Norway. pp.47-56. ⟨hal-01507620⟩

Magali Ollagnier-Beldame. The IFIP Stellenbosch declaration : Browsing the researchers’ and practicioners’ core ideas on ICT in education. IFIP WG 3.1, 3.3 & 3.5 Joint Conference “Imaging the future for ICT and education”, Jun 2006, Alesund, Norway. ⟨halshs-01515968⟩

Posters

Magali Ollagnier-Beldame. Distributed cognition in a collaborative and mediated learning situation, to appear in proceedings. 26th Congress of Applied Psychology, ICAP2006, Jul 2006, Athens, Greece. 2006. ⟨hal-01614844⟩

Autres publications

Magali Ollagnier-Beldame. Interaction Traces and cognitive process in a joint activity: The case of a co-writing activity mediated by a numerical artefact. 2006. ⟨hal-01464161⟩

2004

Communications avec actes

Sandra Nogry, Stéphanie Jean-Daubias, Magali Ollagnier-Beldame. Évaluation des EIAH : une nécessaire diversité des méthodes. Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. pp.265-271. ⟨edutice-00000729⟩

Posters

Laurence Gagnière, Magali Ollagnier-Beldame. Projet Clever@ : Réutilisation de traces et processus métacognitifs.. Colloque ARCO 2004, Dec 2004, Compiègne, France. 2004. ⟨hal-01614846⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Projet CLEVER@ Collaborative LEarning based on Visualizing Experiences and Reasoning About Them.. Ecole d’été du CNRS – RTP 39 2004: Deuxième École thématique du CNRS sur les EIAH - Processus cognitifs et technologies pour l’apprentissage, Jul 2004, Autrans, France. 2004. ⟨hal-01513375⟩

2003

Communications avec actes

Magali Ollagnier-Beldame. Comment intégrer la réutilisation des expériences d'apprentissage en FOAD ? Le projet EPICEA. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH’2003), Apr 2003, Strasbourg, France. ⟨hal-01513373⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Projet EPICEA: Évaluation de Processus Interactif de Capitalisation d’Épisodes d’Apprentissage: application à l’assistance à l’apprentissage en enseignement à distance.. 11ème Atelier Raisonnement à partir de cas, RAPC2003, Jul 2003, Laval, France. ⟨hal-01585277⟩

2002

Communications avec actes

Magali Ollagnier-Beldame. Projet EPICEA: Évaluation de Processus Interactif de Capitalisation d’Épisodes d’Apprentissage: application à l’assistance à l’apprentissage à distance. conférence IC 2002: 13è journées francophones Ingénierie des Connaissances, May 2002, Rouen, France. pp.2. ⟨halshs-01518521⟩

Magali Ollagnier-Beldame. Étude des apports d’un système de réalité augmentée au processus de conception. du colloque international TICE 2002 : Technologies de l’Information et de la Communication dans les Enseignements d’ingénieurs et dans l’industrie, Nov 2002, Lyon, France. pp.2. ⟨halshs-01518480⟩

2001

Communications avec actes

Bertrand T. David, René Chalon, Magali Ollagnier-Beldame. Suivi de regard et Interaction « à l’œil ». conférence JIM 2001 : troisièmes journées de l’informatique messine, 2001, Metz, France. pp.8. ⟨halshs-01518528⟩

Ouvrages scientifiques (ou chapitres de ces ouvrages)

Ollagnier-Beldame, M. (2006). Traces d’interactions et processus cognitifs en activité conjointe : Le cas d’une co-rédaction médiée par un artefact numérique. Thèse de Doctorat. Université Lumière Lyon2, France. 256 p.