Axes de recherche

Parcours

Andrée Tiberghien est directrice de recherche émérite au CNRS (UMR ICAR, Université de Lyon, France). Elle s’est orientée vers la didactique des sciences, après une thèse en physique des solides soutenue à l’université en 1972. Son travail a tout d’abord porté sur les conceptions des élèves dans plusieurs domaines de la physique : circuits électriques, lumière, chaleur et température. Ces travaux l’ont amenée à élaborer une approche théorique fondée sur l’activité de modélisation des phénomènes physiques qui permet d’analyser le fonctionnement des connaissances des élèves et le savoir enseigné en situation et de les comparer. Elle a contribué à plusieurs projets menés conjointement avec des enseignants où chacun apporte ses compétences pour produire des ressources d’enseignement.

Actuellement son travail de recherche est centré sur les pratiques de classes en lien avec l’apprentissage des élèves lors de l’enseignement de séquences en physique. Cette orientation de recherche nécessite d’utiliser d’importants corpus vidéo ; ceci l’a conduit à contribuer au développement d’un projet d’instrumentation de recherche en éducation qui inclut une base de données vidéo de situation d’enseignement/apprentissage (ViSA). Elle a contribué à plusieurs projets de recherche européen dont le dernier a porté sur l’évaluation dans la classe (ASSIST-ME).

Elle est actuellement membre du comité éditorial du journal« International Journal of Science Education ». Elle a été membre du « Science Expert Group » de PISA 2006, 2012, 2015 .

Short bibliography

Andrée Tiberghien obtained a Ph.D. in condensed matter physics from the University of Paris 6 in 1972. She started her research in science education with studies on students’ conceptions in several domains (electricity, heat-temperature, light). Then she focused her research work on students’ understanding development during teaching sequences. She have contributed for more than twenty years to collaborative research groups of researchers and teachers to produce teaching resources and published research papers on the design based research of teaching resources. These groups worked on various themes of physics at upper secondary schools. The question of the theoretical references in the design of teaching sequences led her, with the collaborative group, to develop a theoretical framework to design teaching resources. This framework is based both on the epistemological analysis of scientific modelling practice, and on teaching and learning hypotheses. Currently her research work, still carried out within collaborative groups, is focused on classroom practices, including assessment practices and the design of tools for teacher professional development. 
She initiated and currently contribute to a database project on video recordings of teaching and training situations; this project aims to develop theoretical and methodological approaches to analyse video and associated data of classroom situations (ViSA). She is also involved in a project on secondary analysis of PISA data focused on students’ competencies and their assessment.
 She was a Member and Vice-Chair woman of the International Commission of Physics Education (ICPE) of the International Union of Pure and Applied Physics (IUPAP). Later on, she was a member of the science expert group of PISA 2006, 2009, and 2015.