Publications

Liste des publications sur HAL

2019

Autres publications

Luciana Moro, Eduardo Mortimer, Andrée Tiberghien. The role of social semiotics multimodality and joint action theory in describing teaching practices: two cases studies with experienced teachers. 2019. ⟨halshs-01997858⟩

2018

Communications sans actes

Andrée Tiberghien, Aude Caussarieu. Comment les chercheurs en physique communiquent-ils les valeurs des grandeurs physiques ? : Construction d’une pratique de référence pour penser la transposition didactique. 10èmes rencontres scientifiques de l'ARDIST, Mar 2018, Saint Malo, France. ⟨halshs-02342398⟩

Chapitres d'ouvrage

Andrée Tiberghien, Patrice Venturini. Characterisation of the Didactic Contract Using the Video of the Classroom as Primary Data. L. Xu, G. Aranda, W. Widjaja, & D. Clarke. Video-based research in education: cross-disciplinary perspectives, Routledge, pp.Ch. 10, 2018. ⟨halshs-02016615⟩

Andrée Tiberghien, Zeynab Badreddine, David Cross. Designing Teacher Education and Professional Development Activities for Science Learning. Tsivitanidou O., Gray P., Rybska E., Louca L., Constantinou C. Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning, Springer, pp.245-259, 2018. ⟨halshs-02005437⟩

Christine Harrison, Costas Constantinou, Catarina Correia, Michel Grangeat, Markus Hähkiöniemi, et al.. Assessment On-the-Fly: Promoting and Collecting Evidence of Learning Through Dialogue. J. Dolin & R. Evans. Transforming Assessment, 4, Springer International Publishing, pp.83-107, 2018. ⟨halshs-02012198⟩

Florence Le Hebel, Costas P. Constantinou, Alena Hošpesová, Regula Grob, Monika Holmeier, et al.. Students’ Perspectives on Peer Assessment. J. Dolin & R. Evans. Transforming Assessment, 4, pp.143-173, 2018, 978-3-319-63248-3. ⟨halshs-02016602⟩

J. Dolin, P. Black, W. Harlen, Andrée Tiberghien. Exploring Relations Between Formative and Summative Assessment. In J. Dolin & R. Evans (Eds.). Transforming Assessment, 4, Springer International Publishing, pp.53-80, 2018, 978-3-319-63247-6. ⟨halshs-02012057⟩

Autres publications

Andrée Tiberghien, Jacques Vince. Collaboration enseignants-chercheurs dans la construction de ressources pour l’enseignement et la formation en physique : le cas du site PEGASE. 2018. ⟨halshs-02016621⟩

2017

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien. Conceptual Profiles: A Theory of Teaching and Learning Scientific Concepts, edited by Eduardo F.Mortimer and Charbel N.El-Hani. Springer Publishing, Dordrecht, The Netherlands, 2014. XVII + 330 pp. ISBN 978-90-481-9245-8.. Science Education, Wiley, 2017, 101 (3), pp.508-510. ⟨halshs-02007764⟩

Andrée Tiberghien. Points de vue sur l’approche « Practice-based evidence » : choix de points essentiels et commentaires. Éducation & Didactique, Presses Universitaires de Rennes, 2017, 11 (2), pp.49-52. ⟨halshs-02007779⟩

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien, Valérie Fontanieu. Sources of difficulty in assessment: example of PISA science items. International Journal of Science Education, Taylor & Francis (Routledge), 2017, 39 (4), pp.468-487. ⟨halshs-02007755⟩

Florence Le Hébel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien, Valérie Fontanieu. Sources of difficulty in Assessment : Exemple of PISA Science items.. International Journal of Science Education, Taylor & Francis (Routledge), 2017, 39 (4), pp.468-487. ⟨hal-02094264⟩

Communications sans actes

Duclos Mylène, Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien, Valérie Fontanieu, et al.. Quelles caractéristiques des tâches de Sciences discriminent la performance des élèves en fonction de leur niveau socio-économique et culturel ?. Conférence de l'Association de recherches en Didactique des Sciences et Techniques, 2017, Saint Malo, France. ⟨hal-02105066⟩

Pascale Montpied, Duclos Mylène, Florence Le Hébel, Ira Noveck, Andrée Tiberghien, et al.. Origine Socio-économique des élèves et évaluation de la culture scientifique par PISA: Utilisation de L’ASI pour trouver des classes d’items d’intérêt pour analyser la problématique. Actes du 9ème colloque d'Analyse Statistique Implicative, 2017, Besançon, France. pp.375-402. ⟨hal-02902606⟩

Posters

Duclos Mylène, Florence Le Hebel, I. Noveck, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien, et al.. PISA science item difficulties according to socio-economical-cultural level. Conference of the European Science Education Research Association., 2017, Dublin, Ireland. ⟨hal-02105072⟩

Chapitres d'ouvrage

Andrée Tiberghien. Etudier les pratiques d’enseignement et d’apprentissage de la physique et contribuer à leur développement. In S. Teston-Bonnard, N. Blanc, I. Colón de Carvajal, & V. Markaki (Eds.). Recherches en linguistique et en didactique: apports de l’analyse des corpus et des interactions, Lambert-Lucas, pp.27-46, 2017, 978-2-35935-178-1. ⟨halshs-02008125⟩

2016

Articles avec comité de lecture

Aude Caussarieu, Andrée Tiberghien. When and Why Are the Values of Physical Quantities Expressed with Uncertainties?: A Case Study of a Physics Undergraduate Laboratory Course. International Journal of Science and Mathematics Education, Springer Verlag, 2016, 15 (6), pp.997-1015. ⟨10.1007⟩. ⟨halshs-01355889⟩

Communications avec actes

Pascale Montpied, M. Moulin, Andrée Tiberghien, Florence Le Hebel, Benoit Urgelli. Contribution d’une évaluation formative pour le développement du savoir dans la classe : le cas de l’évaluation par les pairs. Association pour la Recherche en Didactique des Sciences et des Technologies, 2016, Lens, France. ⟨halshs-01364531⟩

Communications sans actes

Andrée Tiberghien, Patrice Venturini. Contrat didactique dans une séquence de physique et échelles de temps : comparaison selon l'organisation sociale de la classe. Analyses didactiques des pratiques d’enseignement et de formation : quelles perspectives ?, Université de Toulouse Jean Jaurès, Mar 2016, Toulouse, France. ⟨halshs-01443069⟩

Chapitres d'ouvrage

Andrée Tiberghien. Culture scientifique et technologique : évaluation PISA. C. Marlot & L. Morge. L’investigation scientifique et technologique, PU Rennes, pp.45-61, 2016. ⟨halshs-01357043⟩

Andrée Tiberghien. How does knowledge live in a classroom?. Papadouris, Nicos; Hadjigeorgiou, Angela; Constantinou, Costas. Insights from Research in Science Teaching and Learning, Springer, pp.11-27, 2016, 978-3-319-20073-6. ⟨halshs-01281718⟩

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Which answering strategies do low achievers use to solve PISA science items?. N. Papadouris, A. Hadjigeorgiou & A. Constantinou. ESERA 2013 Selected Contributions. Insights from research in Science Teaching and learning, Springer, pp.237-252, 2016. ⟨halshs-01364472⟩

Autres publications

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, M. Moulin, Andrée Tiberghien, J. Vince. Contribution of France (ICAR, Lyon) to WP5 (Trial implementation of Assessment) ASSIST-ME European Project (Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education). [Research Report] ICAR UMR-5191. 2016. ⟨halshs-01366465⟩

J. Vince, A.-M. Miguet, S. Perrey, Andrée Tiberghien. Structurer son enseignement à l’aide d’activités Quelle place et quelle forme pour l’institutionnalisation ?. 2016. ⟨halshs-02006683⟩

2015

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Patrice Venturini. Articulation des niveaux microscopiques et mésoscopiques dans les analyses de pratiques de classe à partir de vidéos. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , ENS Éditions, 2015, 11, pp.53-78. ⟨10.4000/rdst.986⟩. ⟨halshs-01357050⟩

Andrée Tiberghien, Patrice Venturini. Articulation des niveaux microscopiques et mésoscopiques dans les analyses de pratiques de classe à partir de vidéos. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , ENS Éditions, 2015, 11, pp.53-78. ⟨halshs-01281692⟩

Andrée Tiberghien, Patrice Venturini. Articulation des niveaux microscopiques et mésoscopiques dans les analyses de pratiques de classe à partir de vidéos. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , ENS Éditions, 2015, Les cadres théoriques et méthodologiques, pp.53-78. ⟨halshs-01216999⟩

Communications avec actes

M. Moulin, Andrée Tiberghien, Florence Le Hebel. Peer-assessment: Relation between un/success in the task and un/ability to assess classmates’written work. In 11th biannual Conference of the European Science Education Research Association. ESERA Conference, 2015, Helsinki, Finland. ⟨halshs-01364595⟩

Communications sans actes

Patrice Venturini, Andrée Tiberghien. Analysis at different timescales of the didactic contract in a physics classroom. 11th biannual Conference of the European Science Education Research Association, (ESERA), 2015, Helsinki, Finland. ⟨halshs-01357056⟩

Chapitres d'ouvrage

Andrée Tiberghien. La vidéo comme données de recherche en sciences de l'éducation. Coudreau, Thomas; Chemla, Karine; Leo, Giuseppe. Observations : Pratiques et Enjeux, Omnisciences, pp.65-100, 2015, 978-2-916097-50-3. ⟨halshs-01281728⟩

Andrée Tiberghien. L’usage de la vidéo en formation : une approche didactique. L. Ria. Former les enseignants au XXIE Siècle, 1, de Boeck, 2015, Établissement formateur et vidéoformation. ⟨halshs-01313661⟩

Autres publications

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, M. Moulin, Andrée Tiberghien, J. Vince. Contribution of France (ICAR, Lyon) to WP4 (Design Assessment method) ASSIST-ME European Project (Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education). [Research Report] ICAR UMR-5191. 2015. ⟨halshs-01366856⟩

2014

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, David Cross, Gérard Sensevy. The Evolution of Classroom Physics Knowledge in Relation to Certainty and Uncertainty. Journal of Research in Science Teaching, Wiley, 2014, 51 (7), pp.930-961. ⟨10.1002/tea.21152⟩. ⟨hal-01144431⟩

Andrée Tiberghien, David Cross, Gérard Sensevy. The Evolution of Classroom Physics Knowledge in Relation to Certainty and Uncertainty. Journal of Research in Science Teaching, Wiley, 2014, 51 (7), pp.930-961. ⟨10.1002/tea.21152⟩. ⟨halshs-01281621⟩

Articles sans comité de lecture

Anne-Marie Miguet, Hélène Bastard, Annie Martinache, S. Perrey, Valérie Piel, et al.. Du programme officiel aux activités des élèves : un outil pour la conception d'une séquence aux contenus scientifiques cohérents.. Bulletin de l'Union des Physiciens (1907-2003), Union des physiciens, 2014, 108 (960), pp.39-54. ⟨halshs-00979514⟩

Communications avec actes

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Anticipation des enseignants sur les compétences et difficultés des élèves sur des questions d'évaluation de la culture scientifique. Huitièmes rencontres scientifiques de l'Association pour la Recherche en Didactique des Sciences et des Technologies (ARDiST), Mar 2014, Marseille, France. pp.345-354. ⟨halshs-00981109⟩

Direction d'ouvrages

Catherine Bruguiere, Andrée Tiberghien, Pierre Clément. Topics and Trends in Current Science Education: 9th ESERA Conference Selected Contributions. Springer, pp.601, 2014, 978-94-007-7281-6. ⟨halshs-00952967⟩

Catherine Bruguiere, Andrée Tiberghien, Pierre Clément. Topics and trends in current science education. 9th ESERA Conference Selected Contributions. Contributions from Science Education Research, 1.. Sep 2011, Lyon, France. New-York : Springer, 601 p., 2014, 978-94-007-7281-6. ⟨hal-00983544⟩

Gérard Sensevy, Andrée Tiberghien. Milieu. France. Springer, 2014, Encyclopedia of Science Education. ⟨hal-01139360⟩

Chapitres d'ouvrage

Andrée Tiberghien, Laurent Veillard. Le cas de ViSA dans l'instrumentation en sciences humaines et sociales. Laurent Veillard, Andrée Tiberghien. ViSA : Instrumentation de la recherche en éducation, Éditions de la Maison des sciences de l'homme, Chapitre 6, 2014, 9782735116218. ⟨halshs-00979787⟩

Andrée Tiberghien. Transposition didactique. R. Gunstone. Springer Encyclopedia of Science Education, Dordrecht, 2014. ⟨halshs-01357045⟩

Catherine Bruguiere, Andrée Tiberghien, Pierre Clément. Introduction.. C. Bruguiere, A. Tiberghien et P. Clément. Topics and trends in current science education. 9th ESERA Conference Selected Contributions. Contributions from Science Education Research., New-York : Springer, pp.3-18, 2014. ⟨hal-00979415⟩

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Which effective competencies do students use in PISA assessment of scientific literacy?. C. Bruguière, A. Tiberghien, & P. Clément. Topics and trends in current science education: 9th ESERA Conference Selected Contributions, Springer, pp.273-289, 2014. ⟨halshs-01355898⟩

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Which effective competencies do students use in PISA assessment of scientific literacy?. Catherine Bruguière, Andrée Tiberghien & Pierre Clément. Topics and trends in current science education: 9th ESERA Conference Selected Contributions, Springer, pp.273-289, 2014, 978-94-007-7281-6. ⟨halshs-00953129⟩

Gérard Sensevy, Andrée Tiberghien. Action and Science Learning. Encyclopedia of Science Education., Springer, 2014. ⟨hal-01139356⟩

Gérard Sensevy, Andrée Tiberghien. Agency and Knowledge. Encyclopedia of Science Education, Springer, 2014. ⟨hal-01139359⟩

Patrice Venturini, Andrée Tiberghien, Claudia Aufschnaiter Von, Gregory Kelly, Eduardo Mortimer. Analysis of teaching and learning practices in physics and chemistry education: Theoretical and methodological issues. C. Bruguière, A. Tiberghien, & P. Clément. Topics and trends in current science education. 9th ESERA conference selected contribution, Springer, pp.469-485, 2014. ⟨halshs-01357083⟩

2013

Communications avec actes

Florence Le Hebel, Andrée Tiberghien, Pascale Montpied. Sources of difficulties in PISA science items.. ESERA conference 2013, Sep 2013, Nicosie, Cyprus. pp.76-84. ⟨halshs-00981111⟩

Direction d'ouvrages

Laurent Veillard, Andrée Tiberghien. ViSA : Instrumentation de la recherche en éducation. France. Éditions de la Maison des sciences de l'homme, pp.280, 2013, 9782735116218. ⟨halshs-00981123⟩

2012

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Marie-Pierre Chopin, Laurent Lima, Laurent Talbot, Abdelkarim Zaid. Partager un corpus vidéo dans la recherche en éducation : Analyse et regards pluriels dans la cadre du projet ViSA. Éducation & Didactique, Presses Universitaires de Rennes, 2012, 6 (3), pp.9-17. ⟨hal-00794081⟩

Andrée Tiberghien. Analyse d'une séance de physique en seconde : quelle continuité dans les pratiques ?. Éducation & Didactique, Presses Universitaires de Rennes, 2012, 6 (3), pp.97-123. ⟨halshs-00794029⟩

Andrée Tiberghien. What is theoretical in the design of teaching- learning sequences. Studies in Science Education, Taylor & Francis (Routledge), 2012, 48 (2), pp.223-228. ⟨10.1080/03057267.2012.729979⟩. ⟨halshs-00793784⟩

Damien Givry, Andrée Tiberghien. Studying Students' Learning Processes Used During Physics Teaching Sequence About Gas With Networks of Ideas and Their Domain of Applicability. International Journal of Science Education, Taylor & Francis (Routledge), 2012, pp.223-249. ⟨10.1080/09500693.2011.566289⟩. ⟨hal-00704666⟩

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Analyse de réponses d'élèves français à quelques questions de l'évaluation PISA sur la culture scientifique. Recherches en Didactiques, 2012, pp.65-84. ⟨halshs-00978620⟩

Hélène Richoux, Andrée Tiberghien, Monique Saint-Georges. Cómo aprenden los profesores a partir de vÍdeos de alumnos. Enseñanza de las ciencias, 2012, 30 (1), pp.35-48. ⟨hal-00794119⟩

Hélène Richoux, Andrée Tiberghien, Monique Saint-Georges. Cómo aprenden los profesores a partir de vídeos de alumnos.. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Institut de CiÌncies de l'Educaci¥, 2012, 30 (1), pp.35-48. ⟨halshs-00978885⟩

Jacques Vince, Andrée Tiberghien. Enseigner l'énergie en physique à partir de la question sociale du défi énergétique. Review of science, mathematics and ICT education, Laboratory of Didactics of Sciences, Mathematics and ICT, Department of Educational Sciences and Early Childhood Education - University of Patras., 2012, 6 (1), pp.89-124. ⟨hal-00794078⟩

Jacques Vince, Andrée Tiberghien. Enseigner l’énergie en physique à partir de la question sociale du défi énergétique. Review of science, mathematics and ICT education, Laboratory of Didactics of Sciences, Mathematics and ICT, Department of Educational Sciences and Early Childhood Education - University of Patras., 2012, 6 (1), pp.89-124. ⟨halshs-01281705⟩

Patrice Venturini, Andrée Tiberghien. La démarche d’investigation dans le cadre des nouveaux programmes de sciences physiques et chimiques : étude de cas au collège. Revue Française de Pédagogie, INRP/ENS éditions, 2012, 180, pp.95-120. ⟨hal-01144449⟩

Patrice Venturini, Andrée Tiberghien. Mise en oeuvre de la démarche d'investigation dans le cadre des nouveaux programmes de sciences physiques et chimiques : étude de cas au collège. Revue Française de Pédagogie, INRP/ENS éditions, 2012, pp.95-1220. ⟨halshs-01018833⟩

Direction d'ouvrages

Catherine Bruguiere, Andrée Tiberghien, Pierre Clément. Science Learning and Citizenship. E-book-ESERA 2011.. E-book, 1953 p., 2012. ⟨hal-00984017⟩

Chapitres d'ouvrage

Andrée Tiberghien. Video studies: Time and duration in the teaching-learning processes. Doris Jorde & Justin Dillon. Handbook " The World of Science Education" volume 4, Sense Publishers, pp.141-179, 2012. ⟨halshs-00793785⟩

2011

Articles avec comité de lecture

Laurent Veillard, Andrée Tiberghien, Jacques Vince. Analyse d’une activité de conception collaborative de ressources pour l’enseignement de la physique et la formation des professeurs : le rôle de théories ou outils spécifiques. @ctivités, Association Recherches et Pratiques sur les ACTivités, 2011, 8 (2), pp.202-227. ⟨halshs-01503922⟩

Pascale Montpied, Véronique Hiolle, Régis Gras, Andrée Tiberghien. Profils d'attitudes et orientations motivationnelles : les dynamiques d'engagement à l'égard des sciences chez des élèves de troisième, de seconde et de première. Éducation & Didactique, Presses Universitaires de Rennes, 2011, 5 (1), pp.45-70. ⟨hal-00700515⟩

2010

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Layal Malkoun. Analysis of classroom practices from the knowledge point of view: how to characterize them and relate them to students' performances. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2010, 10 (1), pp.1-32. ⟨hal-00794063⟩

Laurent Jeannin, Laurent Veillard, Andrée Tiberghien. Appropriation de nouvelles ressources d'enseignement par des professeurs de physique-chimie en seconde. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , ENS Éditions, 2010, pp.267-292. ⟨hal-00965209⟩

Communications avec actes

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Quelles sont les compétences effectives mises en œuvre par les élèves dans l'évaluation de la culture scientifique dans le cadre de PISA?. Congrès international AREF 2010, Sep 2010, Genève, Suisse. pp.424. ⟨halshs-00981117⟩

2009

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Jacques Vince, Pierre Gaidioz. Design-based Research: Case of a teaching sequence on mechanics. International Journal of Science Education, Taylor & Francis (Routledge), 2009, 31 (17), pp.2275 - 2314. ⟨10.1080/09500690902874894⟩. ⟨halshs-00445276⟩

Andrée Tiberghien, Jacques Vince, Pierre Gaidioz. Design-based research: case of a teaching sequence on mechanics. International Journal of Science Education, Taylor & Francis (Routledge), 2009, 31 (17), pp.2275-2314. ⟨10.1080/09500690902874894⟩. ⟨hal-00529922⟩

Kenneth Ruthven, Colette Laborde, John Leach, Andrée Tiberghien. Design tools in didactical research : instrumenting the epistemological and cognitive aspects of the design of teaching sequences. Educational Researcher, SAGE Publications, 2009, 38(5), pp.329-342. ⟨hal-00699767⟩

Ruthven Kenneth, Colette Laborde, Leach John, Andrée Tiberghien. Design Tools in Didactical Research: Instrumenting the Epistemological and Cognitive Aspects of the Design of Teaching Sequences. Eductional Researcher, 2009, 38 (5), pp.329-342. ⟨10.3102/0013189X09338513⟩. ⟨halshs-00445109⟩

Articles sans comité de lecture

Didier Coince, Jacques Vince, Andrée Tiberghien. La notion de modèle au coeur de la physique.. Cahiers Pedagogiques, 2009, pp.37-38. ⟨halshs-00376681⟩

Communications avec actes

Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Interpreting French students difficulties in PISA science evaluation. PISA Research Conference, Sep 2009, Kiel, Germany. pp.00-00. ⟨halshs-00377643⟩

Chapitres d'ouvrage

Andrée Tiberghien, Layal Malkoun. The construction of physics knowledge in a classroom community from different perspectives: The classroom as a community and the students as individuals. Schwarz, B., Dreyfus, T. & Hershkowitz, R. Transformation of knowledge through classroom interaction, Routledge, pp.42-55, 2009. ⟨halshs-00381985⟩

Andrée Tiberghien. The Importance of Aligning Teaching and Assessment.. Rodger W. Bybee, Barry McCrae. PISA Science 2006: Implications for Science Teachers and Teaching, NSTA Press, pp.133-138, 2009. ⟨halshs-00979549⟩

Chafiqui Fouad, Andrée Tiberghien. Outcomes of a Half-Century if Science Education in Maghreb Countries. BouJaoude, Saouma & Dagher, Zoubeida R. The World of Science Education Handbook of Research in the Arab States, Sense Publishers, pp.183-204, 2009. ⟨halshs-00953011⟩

David Cross, Laurent Veillard, Jean-François Le Maréchal, Andrée Tiberghien. Analyse de corpus vidéo d'une série d'enseignement : le découpage en thème. C. Cohen-Azria & N. Sayac. Questionner l'implicite : Les méthodes de recherche en didactique volume 3, Presses universitaires du Septentrion, pp.101-109, 2009. ⟨hal-01009256⟩

Eleni A. Kyza, Sibel Erduran, Andrée Tiberghien. Technology-enhanced learning in science. Nicolas Balacheff Sten Ludvigsen de Jong, Ton Ard Lazonder Barnes, Sally. Technolgoy-enhanced learning, Springer, pp.121-134, 2009, ⟨10.1007/978-1-4020-9827-7 8⟩. ⟨halshs-00952970⟩

2008

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Layal Malkoun, Mouhamadoune Seck. Analyse des pratiques de classes de physique : aspects théoriques et
méthodologiques. Les Dossiers des sciences de l'éducation , Presses Universitaires du Mirail 2008, 19, pp.61-79. ⟨halshs-00361481⟩

Andrée Tiberghien. Students' conceptions: culturing conceptions. Cultural Studies of Science Education, Springer Verlag, 2008, 3 (2), pp.283−295. ⟨10.1007/s11422-008-9102-4⟩. ⟨halshs-00361480⟩

Didier Coince, Anne-Marie Miguet, Stéphane Perrey, Tristan Rondepierre, Andrée Tiberghien, et al.. Une introduction à la nature et au fonctionnement de la physique pour des élèves de seconde.. Bulletin de l'Union des Physiciens (1907-2003), Union des physiciens, 2008, 102 (900), pp.3-20. ⟨halshs-00376636⟩

Gérard Sensevy, Andrée Tiberghien, Jérome Santini, Sylvain Laubé, Peter Griggs. An epistemological approach to modeling: Cases studies and implications for science teaching. Science Education, Wiley, 2008, 92 (3), pp.424-446. ⟨10.1002/sce.20268⟩. ⟨halshs-00361490⟩

Gérard Sensevy, Andrée Tiberghien, Jérôme Santini, Sylvain Laubé, Peter Griggs. Modelling, an epistemological approach : cases studies and implications for science teaching.. Science Education, Wiley, 2008, 92 (3), pp.424-446. ⟨halshs-00856466⟩

Direction d'ouvrages

Jacques Lautrey, Sylvianne Rémi-Giraud, Emmanuel Sander, Andrée Tiberghien. Les connaissances naïves. Armand Colin, pp.223, 2008. ⟨halshs-00361502⟩

Chapitres d'ouvrage

Alain Mercier, Andrée Tiberghien. Didactique des mathématiques et des sciences. van Zanten, A. Dictionnaire de l'éducation, Presses Universitaires de France (PUF)., pp.145-147, 2008. ⟨halshs-00376731⟩

Andrée Tiberghien. Connaissances naïves et didactique de la physique. Jacques Lautrey; Sylvianne Rémi-Giraud; Emmanuel Sander; Andrée Tiberghien. Les connaissances naïves, Armand Colin, pp.103-153, 2008, Collection U. ⟨halshs-00361508⟩

Andrée Tiberghien. Foreword. Erduran, Sibel et Jimenez Aleixandre, Maria Pilar. Argumentation in science education, Springer, pp.ix-xv, 2008. ⟨halshs-00378597⟩

Layal Malkoun, Andrée Tiberghien. Objets de savoir et processus scientifiques en jeu dans les productions discursives en classe de physique de lycée. Laurent Filliettaz; Maria-Luisa Schubauer−Leoni. Processus interactionnels et situations didactiques, de Boeck, pp.67−88, 2008, Raisons éducatives. ⟨halshs-00361511⟩

Autres publications

Andrée Tiberghien, Laurent Veillard, Dominique Forest. ViSA (Vidéo de Situations d’enseignement et d’Apprentissage). 2008. ⟨halshs-01535894⟩

2007

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Layal Malkoun. Différenciation des pratiques d'enseignement et acquisitions des élèves du point de vue du savoir. Éducation & Didactique, Presses Universitaires de Rennes, 2007, 1 (1), pp.29-54. ⟨halshs-00361479⟩

Jacques Vince, Didier Coince, Marie Coulaud, Hélène Déchelette, Andrée Tiberghien. Un outil de diagnostic et d'évaluation pour aider l'élève en physique-chimie.. Bulletin de l'Union des Physiciens (1907-2003), Union des physiciens, 2007, 101 (893), pp.427-442. ⟨halshs-00376635⟩

Communications avec actes

Andrée Tiberghien. Legitimacy and references of scientific literacy. Linneaus Tercentenary Symposium, May 2007, Uppsala, Sweden. pp.on line. ⟨halshs-00409108⟩

Jean-François Le Maréchal, Andrée Tiberghien, Layal Malkoun, David Cross. Analysis of verbal and gesture productions in studies on learning processes in science. Developing potentials for learning, Aug 2007, Budapest, Hungary. pp.SIG17. ⟨hal-00372925⟩

Layal Malkoun, Jacques Vince, Andrée Tiberghien. Relations entre pratiques d'enseignement de la physique au lycée et performances des élèves : cas de l'enseignement de la mécanique.. Cinquième rencontres nationales de l'ARDIST, Oct 2007, La Grande Motte, France. pp.253. ⟨halshs-00376633⟩

Pascale Montpied, Véronique Hiolle, Gaidioz Pierre, Andrée Tiberghien, Jacques Vince. Profils d'attitudes à l'égard des sciences chez des élèves en fin de collège et début de lycée : influence sur les formes de motivation en classe et perspectives pour les pratiques pédagogiques.. 5èmes rencontres de l'ARDIST (Association pour la Recherche en Didactique des Sciences et des Techniques), Oct 2007, France. pp.277. ⟨halshs-00376629⟩

Chapitres d'ouvrage

Andrée Tiberghien, Christian Buty. Studying science teaching practices in relation to learning. Times scales of teaching phenomena. R. Pintó & D. Couso. Contributions from Science Education Research, Springer, pp.59-75, 2007. ⟨halshs-00361445⟩

Andrée Tiberghien, Layal Malkoun, Christian Buty, Nada El Sowayssi, Eduardo Mortimer. Analyse des savoirs en jeu en classe de physique à différentes échelles de temps. G. Sensevy ; A. Mercier. Agir ensemble. L'action didactique conjointe du professeur et des élèves, Presses Universitaires de Rennes, pp.73-98, 2007. ⟨halshs-00361442⟩

Eduardo Mortimer, Thomas Massicame, Andrée Tiberghien, Christian Buty. Uma methodologia para caracterisar os generos de discurso como tipos de estrategias enunciativas nas aulas de Ciencias. R. Nardi. A pesquisa em Ensino de Ciencias no Brasil: alguns recortes, Escrituras Editora, pp.53-94, 2007. ⟨halshs-00361441⟩

Hans Niedderer, Marion Budde, Damien Givry, Dimitris Psillos, Andrée Tiberghien. Learning Process Studies. Roser Pinto; Digna Couso. Contributions from science education research, Springer, pp.159-171, 2007, 978-1-4020-5031-2. ⟨10.1007/978-1-4020-5032-9_12⟩. ⟨hal-01201763⟩

Hans Niedderer, Marion Budde, Damien Givry, Dimitris Psillos, Andrée Tiberghien. Learning process studies. R. Pinto, D. Couso. Contributions from science education research, Springer, pp.159-171, 2007. ⟨halshs-00376703⟩

Pascale Montpied, Véronique Hiolle, Andrée Tiberghien. Profils d'attributions causales à l'égard d'événements vécus en classes de sciences chez des élèves de 3ème, 2nd, 1ère : influence sur la qualité de la motivation et de l'apprentissage. Analyse statistique implicative : rapport des 4èmes rencontres internationales ASI 4, edt.Gras, Orus, Pinaud, Gregori, pp.199-209, 2007. ⟨halshs-00377657⟩

2006

Communications avec actes

Jean-François Le Maréchal, Andrée Tiberghien. Research methods in learning process studies. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Jun 2006, STOCKHOLM, Sweden. pp.45. ⟨hal-00372917⟩

2005

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Jacques Vince. Etude de l'activité des élèves de lycée en situation d'enseignement de la physique. Cahiers du Français Contemporain, 2005, 10, pp.153-176. ⟨halshs-00376702⟩

Communications avec actes

Andrée Tiberghien, Christian Buty, Jean-François Le Maréchal. Physics teaching sequences and students' learning. The second Conference of EDIFE and the Second IOSTE Symposium in Southern Europe, 2005, Athène, Greece. pp.25-55. ⟨halshs-00380965⟩

Andrée Tiberghien, Christian Buty, Jean-François Le Maréchal. Physics teaching sequences and students' learning.. Science and Technology Education at cross roads: meeting the challenges of the 21st century. The second Conference of EDIFE and the Second IOSTE Symposium in Southern Europe, Apr 2005, Greece. pp.25-55. ⟨halshs-00376707⟩

Andrée Tiberghien. Studying science teaching practices in relation to learning. Studying science teaching practices in relation to learning, Aug 2005, Barcelone, Spain. ⟨halshs-00376704⟩

Laurent Toix, Jacques Vince, Andrée Tiberghien. Points de vue d'élèves de seconde sur les modèles et la modélisation en Sciences Physiques.. Quatrièmes rencontres de l'ARDIST (Association pour la Recherche en Didactique des Sciences et des Techniques), Oct 2005, Lyon, France. pp.363-370. ⟨halshs-00376904⟩

Monique Saint Georges, Hélène Richoux, Andrée Tiberghien. Study of teachers' understanding of video extracts of students recorded in physics classroom. Fifth international ESERA conference on contributions of research to enhancing students' interest in learning science, Aug 2005, Barcelone, Spain. pp.859-861. ⟨halshs-00376725⟩

Communications sans actes

Christian Buty, Eduardo Mortimer, Andrée Tiberghien. Dialogic/authoritative discourse and modelling in a high school teaching sequence on optics. Fifth Conference of ESERA, Aug 2005, Barcelona, Spain. ⟨halshs-00380991⟩

Christian Buty, Jean-François Le Maréchal, Andrée Tiberghien. From coarse to fine conceptual analysis in the design of a teaching sequence. Fifth Conference of ESERA, Aug 2005, Barcelona, Spain. ⟨halshs-00380989⟩

Christian Buty, Njoud Tachoua, Andrée Tiberghien. Analyse des interactions lors d'une activité de Travaux Pratiques en Optique Géométrique. Journées de Didactique Comparée, Jan 2005, Lyon, France. ⟨halshs-00380972⟩

Jacques Vince, Pierre Gaidioz, Andrée Tiberghien. Aider les enseignants de physique-chimie à se former lors de l'appropriation de séquences d'enseignement : l'exemple du site PEGASE. 1ères Journées de l'Enseignement de la Physique et de ses Interfaces (JEPI), Nov 2005, Lyon, France. ⟨halshs-00376957⟩

2004

Articles avec comité de lecture

Gaidioz Pierre, Jacques Vince, Andrée Tiberghien. Aider l'élève à comprendre le fonctionnement de la physique et son articulation avec la vie quotidienne. Bulletin de l'Union des Physiciens (1907-2003), Union des physiciens, 2004, 98 (866), pp.1029-1042. ⟨halshs-00376634⟩

2002

Autres publications

Andrée Tiberghien. Des connaissances naïves au savoir scientifique. http://www.recherche.gouv.fr/recherche/aci/cognib.htm, 2002. ⟨edutice-00000285⟩

2001

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Laurent Veillard, Jean-François Le Maréchal, Christian Buty, Robin Millar. An analysis of labwork tasks used in science teaching at upper secondary school and university levels in several European countries. Science Education, Sherry Southerland and John Settlage, 2001, 85 (5), pp.483-508. ⟨10.1002/sce.1020⟩. ⟨halshs-01503937⟩

Communications avec actes

Arnauld Séjourné, Andrée Tiberghien. Conception d'un hypermédia en physique et étude des activités des élèves du point de vue de l'apprentissage. Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, Apr 2001, Grenoble, France. pp.103-118. ⟨edutice-00000455⟩

2000

Articles avec comité de lecture

Antoine Cornuéjols, Andrée Tiberghien, Gérard Collet. A New Mechanism for Transfer Between Conceptual Domains in Scientific Discovery and Education. Foundations of Science, Springer Verlag, 2000, 5 (2), pp.129-155. ⟨10.1023/a:1011398802965⟩. ⟨hal-02480323⟩

1999

Communications sans actes

Antoine Cornuéjols, Andrée Tiberghien, Gérard Collet. "Tunnel effects" in cognition : A transfer mechanism from known conceptual domains to new ones. Conference on Artificial Intelligence and Simulation of Behaviour (AISB-99), Apr 1999, Edinburgh, United Kingdom. ⟨hal-02482181⟩

1998

Communications sans actes

Antoine Cornuéjols, Andrée Tiberghien, Gérard Collet. A new mechanism for transfer between conceptual domains in scientific discovery and education. 1st Conference on Model-Based Reasoning (MBR-98), Dec 1998, Pavia, Italy. ⟨hal-02482184⟩

1997

Communications sans actes

Evelyne Cauzinille-Marmèche, Gérard Collet, Antoine Cornuéjols, Andrée Tiberghien. Co-Adaptation of Students' Knowledge Domains when Interpreting a Physical Situation in Terms of a New Theory. 2nd European Conference on Cognitive Science (ECCS-97), Apr 1997, Manchester, United Kingdom. ⟨hal-02482261⟩

1994

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Dimitris Psillos, Panagiotis Koumaras. Physics Instruction from epistemological and didactical bases. Instructional Science, Springer Verlag, 1994, 22 (6), pp.423-444. ⟨10.1007/BF00897977⟩. ⟨halshs-01145671⟩

Janine Thibault, Pierre Figuière, Jean Jacques Legendre, Adolphe Pacault, Andrée Tiberghien. L'élément chimique dans les écrits et dans les esprits contemporains.. L'Actualité Chimique, Société chimique de France, 1994, pp.P 56-57. ⟨hal-00326812⟩

1990

Articles avec comité de lecture

Pierre Figuière, Jean Jacques Legendre, Adolphe Pacault, Janine Thibault, Andrée Tiberghien. L'éducation du chimiste de demain. L'Actualité Chimique, Société chimique de France, 1990, N°5, p221-223. ⟨hal-00326680⟩

1985

Ouvrages

Rosalind Driver, Edith Guesne, Andrée Tiberghien. Children's ideas in science. Open University Press, 1985, 978-0335150403. ⟨halshs-01145670⟩

1978

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Goéry Delacôte, Edith Guesne. Méthodes et résultats concernant l'analyse des conceptions des élèves dans différents domaines de la physique. Deux exemples : la notion de chaleur et de lumière. Revue Française de Pédagogie, INRP/ENS éditions, 1978, 45, pp.25 - 32. ⟨10.3406/rfp.1978.1674⟩. ⟨halshs-01145668⟩

1976

Articles avec comité de lecture

Andrée Tiberghien, Goéry Delacôte. Manipulations et représentations de circuits électriques simples par des enfants de 7 à 12 ans. Revue Française de Pédagogie, INRP/ENS éditions, 1976, 34, pp.32-44. ⟨10.3406/rfp.1976.1613⟩. ⟨halshs-01145665⟩


<!–

–>