Publications

Liste des publications sur HAL

2024

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur, Matthieu Quignard. Pauses in the dynamics of handwriting production of French students with dyslexia: another evidence of their persistent difficulties. Dyslexia, In press. ⟨hal-04462504⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur, Matthieu Quignard, Agnes Witko. Persistence of written production difficulties in dyslexic students: Implementation in clinical practice. 13th conference of The British Dyslexia Association, Dimensions of Dyslexia: Evidence and Practice, 2024, Surrey, United Kingdom. ⟨hal-04462674⟩

Audrey Mazur, Matthieu Quignard, David Chesnet, Lionel Moiroud, Michaël Rouillard, et al.. Online processes and eye movements indicators during reading and writing: methodological considerations. Conference Sig Writing 2024, 2024, Paris, France. ⟨hal-04462656⟩

Audrey Mazur, Matthieu Quignard. On-line and off-line analyze of the punctuation of students with dyslexia: a way to underline persistent difficulties. 13th conference of The British Dyslexia Association, Dimensions of Dyslexia: Evidence and Practice, 2024, Surrey, United Kingdom. ⟨hal-04462667⟩

Audrey Mazur, Matthieu Quignard. Study of duration and location of pauses in written processes development by students with dyslexia. Conference Sig Writing 2024, 2024, Paris, France. ⟨hal-04462635⟩

2023

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur, Florence Chenu. The revision process during handwritten text production: the case of French higher education students with dyslexia. Dyslexia, 2023, pp.1-20. ⟨10.1002/dys.1734⟩. ⟨hal-03952140⟩

Audrey Mazur, Matthieu Quignard. French Students with Dyslexia Facing the Punctuation System: Insecurity, Inventory Use, and Error Studies. Brain Sciences, 2023, 13 (4), pp.532. ⟨10.3390/brainsci13040532⟩. ⟨hal-04148641⟩

Communications avec actes

Kristine Lund, Louis Maritaud, Audrey Mazur, Ashiq Muhammad, Brendan Eagan, et al.. Multimodal Rule Explanation in Children. International Conference on Quantitative Ethnography 2023, International Society for Quantitative Ethnography, Oct 2023, Melbourne, Australia. ⟨halshs-04428494⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur, Matthieu Quignard. Dyslexia in adulthood: a better comprehension for a better inclusion in University and workplace.. Colloque European Dyslexia Association, 2023, San Marino, Italy. ⟨hal-04462619⟩

Audrey Mazur. La dyslexie développementale à l’âge adulte : quelles difficultés et quels impacts sur le quotidien ?. Colloque de l’Union des Orthopédagogues de France, L’orthopédagogie à tout âge, 2023, Nice, France. ⟨hal-04462549⟩

Audrey Mazur. La dyslexie à l’âge adulte : des clés de compréhension pour une meilleure inclusion dans le monde professionnel.. Réseau sur la diversité cognitive de la SNCF, 2023, Paris, France. ⟨hal-04462598⟩

Audrey Mazur. La dyslexie à l’âge adulte : état des lieux des difficultés persistantes. Forum national du handicap organisé sous le Haut Patronage de Sa Majesté le Roi MOHAMMED VI par le centre National Mohamed VI du Handicapés et l'association marocaine de la Dyslexie, 2023, Rabbat, Maroc, Maroc. ⟨hal-04462563⟩

Audrey Mazur. Table ronde : Les adultes DYS en entreprise. Matinée "Les adultes DYS en entreprise", organisée par Dyslexie France et Microsoft, 2023, Paris, France. ⟨hal-04462589⟩

Autres publications

Audrey Mazur, Kristine Lund. Analyse multimodale d’explications multimodales : une perspective développementale. 2023. ⟨hal-04462539⟩

Audrey Mazur. La dyslexie dans le supérieur et dans le contexte professionnel. Maitrise. France. 2023. ⟨hal-04462713⟩

Audrey Mazur. La dyslexie-dysorthographie dans le supérieur : De la compréhension du trouble à la mise en place de bonnes pratiques. Doctorat. France. 2023. ⟨hal-04462702⟩

Audrey Mazur. MOOC : Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider (Destiné aux enseignants de l’enseignement supérieur). Doctorat. France. 2023. ⟨hal-04462721⟩

Audrey Mazur. Quelles caractéristiques positives derrière la dyslexie-dysorthographie ?. Maitrise. Formation à la dyslexie dans l'enseignement supérieur, Ecole LDLC de Lyon, France. 2023. ⟨hal-04462690⟩

Audrey Mazur. Séquence 5 – La dyslexie à l’Université : ressentis et caractéristiques. Dans Mazur-Palandre, A. (Eds.) MOOC : Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider (Destiné aux enseignants de l’enseignement supérieur). Maitrise. France. 2023. ⟨hal-04462727⟩

2022

Communications avec actes

Audrey Mazur, Matthieu Quignard, Agnes Witko. Persistance des difficultés en production écrite chez l’étudiant dyslexique : implémentation d’une chaîne de traitement lexical en pratique clinique. Colloque XXIIèmes Rencontres Internationales d’Orthophonie, Nov 2022, Paris, France. pp.277-304. ⟨hal-03950449⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur. Considération des difficultés des personnes présentant une dyslexie : un enjeu sociétal. Les troubles d’apprentissage du langage écrit chez les jeunes adultes en formation : diagnostic et aménagements, Université de Genève, Jun 2022, Genève, Suisse. ⟨hal-03950465⟩

Audrey Mazur. How to facilitate inclusion of people with Dyslexia-dysorthographia ?. Brussels Multiplier Event, In the European Parliament in Brussels, Project dyslexia@work.eu., Oct 2022, Bruxelles, Belgium. ⟨hal-03950435⟩

Audrey Mazur. La dyslexie dans l’enseignement supérieur : un enjeu scientifique et sociétal. Journée « La dyslexie dans le l'enseignement supérieur : quels constats - quelles solutions ? », Nov 2022, Paris, France. ⟨hal-03950458⟩

Audrey Mazur. Persistent difficulties of adults with dyslexia. Colloque européen ERASMUS+ du projet Dyslexia@work.eu « Comment faciliter l’inclusion au travail des personnes Dys- », Apr 2022, Lyon, France. ⟨hal-03950468⟩

Ouvrages

Kristine Lund, Pierluigi Basso Fossali, Audrey Mazur, Magali Ollagnier-Beldame (Dir.). Language is a complex adaptive system: explorations and evidence. Language Science Press, 2022, Conceptual Foundations of Language Science, Mark Dingemanse; Nick Enfield, 978-3-98554-041-9. ⟨10.5281/zenodo.6546419⟩. ⟨hal-03667955⟩

Chapitres d'ouvrage

Audrey Mazur, Matthieu Quignard, Agnes Witko. Persistance des difficultés en production écrite chez l’étudiant dyslexique : implémentation d’une chaîne de traitement lexical en pratique clinique. Actualités du langage écrit, Ortho Édition, pp.277-304, 2022. ⟨hal-03927494⟩

Audrey Mazur, Véronique Traverso. Introduction to complexity, interaction and multimodality. Kristine Lund, Pierluigi Basso Fossali, Audrey Mazur & Magali Ollagnier-Beldame. Language is a complex adaptive system: explorations and evidence, Language Science Press, 2022, 2363-877X. ⟨halshs-03950400⟩

Kristine Lund, Pierluigi Basso Fossali, Audrey Mazur-Palandre, Magali Ollagnier-Beldame. Considering the complex adaptive system from multiple vantage points. Language Science Press. Language is a complex adaptive system: explorations and evidence, 2022, Conceptual Foundations of Language Science. ⟨hal-03667977⟩

Autres publications

Audrey Mazur, Agnes Witko. Séquence 6 – Accompagnement dans le supérieur et parcours de vie. Dans Mazur-Palandre, A. (Eds.) MOOC : Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider (Destiné aux enseignants de l’enseignement supérieur), LabEx ASLAN, Laboratoire CNRS ICAR et ENS de Lyon, Fun-Mooc.. 2022. ⟨hal-03964897⟩

Audrey Mazur, Catherine Simand, Fanget Lola. Bilan 2018-2022 du MOOC "étudiants dyslexiques dans mon amphi, comprendre et aider". Laboratoire CNRS ICAR UMR 5191; Laboratoire d'excellence ASLAN; Ecole normale supérieure de lyon. 2022. ⟨hal-03927432⟩

Audrey Mazur. MOOC : "Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider" (Destiné aux enseignants de l’enseignement supérieur), LabEx ASLAN, Laboratoire CNRS ICAR et ENS de Lyon, Fun-Mooc.. 2022. ⟨hal-03952192⟩

Audrey Mazur. Séquence 5 - La dyslexie à l'Université : ressentis et caractéristiques. Dans Mazur-Palandre, A. (Eds.) Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider. 2022. ⟨hal-03952186⟩

2021

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur-Palandre, Cathy Cohen, Joséphine Rémon, Biagio Ursi. Perspectives d’interventions en linguistique appliquée : quelles réponses face aux besoins sociétaux. Introduction. Études de linguistique appliquée : revue de didactologie des langues-cultures et de lexiculturologie, 2021, 202 (2021/2), pp.133-140. ⟨hal-03193543⟩

Audrey Mazur-Palandre, Jean-Marc Colletta, Kristine Lund. « Alors, là, je vais vous expliquer comment on joue ! » Explication procédurale finalisée dans une perspective développementale. Langages, 2021, 221, pp.123-137. ⟨10.3917/lang.221.0123⟩. ⟨hal-02264407⟩

Audrey Mazur-Palandre, Matthieu Quignard, Agnes Witko. Confronting Lexical Choice and Error Distribution in Written French: New Insights into the Linguistic Insecurity of Students with Dyslexia. Brain Sciences, 2021, 11 (922), ⟨10.3390/brainsci11070922⟩. ⟨hal-03352290⟩

Audrey Mazur-Palandre. La recherche transdisciplinaire comme élément clé pour aider à la compréhension de la dyslexie dans l’enseignement supérieur. Études de linguistique appliquée : revue de didactologie des langues-cultures et de lexiculturologie, 2021. ⟨hal-03193542⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur, Agnes Witko. The life course of students with dyslexia: a societal and scientific issue. ARQUS Academy Week, shaping the university of the future, 2021, Vilnius, Lithuania. ⟨halshs-03950915⟩

Audrey Mazur, Agnès Witko. Colloquium Linguistics involved in health: between trans disciplinarity and societal response. 53rd Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics, Jul 2021, Newcastle, United Kingdom. ⟨hal-03950472⟩

Audrey Mazur, R. Bissett, S. Bocchiocchio, R. Falzon, S. Flohr, et al.. Dyslexia@work.eu project. British Dyslexia Association International Conference, May 2021, Virtual / Online, United Kingdom. ⟨halshs-03950926⟩

Audrey Mazur. Information flow in written text production: the case of students with dyslexia in higher education. British Dyslexia Association International Conference, May 2021, Virtual / Online, United Kingdom. ⟨halshs-03950919⟩

Audrey Mazur. La dyslexie chez l’étudiant du supérieur : Entre difficultés persistantes et compensations. Intervention au sein du projet Ecri+, Jun 2021, en ligne, France. ⟨halshs-03952603⟩

Audrey Mazur. La dyslexie à l’âge adulte. Présentation au Ministère de la Justice, Jan 2021, Paris, France. ⟨hal-03950440⟩

Audrey Mazur. Les Troubles des apprentissages et leur impact à l’âge adulte. Intervention au Webinar InDYSpensable, Feb 2021, Lyon, France. ⟨hal-03950444⟩

Autres publications

Audrey Mazur-Palandre, Cathy Cohen, Joséphine Rémon, Biagio Ursi. Perspectives d’interventions en linguistique appliquée : quelles réponses face aux besoins sociétaux. Études de linguistique appliquée : revue de didactologie des langues-cultures et de lexiculturologie, 202 (2021/2), pp.133-258, 2021. ⟨hal-03193545⟩

Audrey Mazur. MOOC : Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider (Destiné aux enseignants de l’enseignement supérieur), LabEx ASLAN, Laboratoire CNRS ICAR et ENS de Lyon, Fun-Mooc.. 2021. ⟨hal-03959646⟩

Audrey Mazur. Séquence 5 – La dyslexie à l’Université : ressentis et caractéristiques. Dans Mazur-Palandre, A. (Eds.) MOOC : Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider (Destiné aux enseignants de l’enseignement supérieur), LabEx ASLAN, Laboratoire CNRS ICAR et ENS de Lyon, Fun-Mooc. 2021. ⟨hal-03964943⟩

2020

Communications avec actes

Audrey Mazur, Florence Chenu. Le processus de révision en production écrite de textes par des étudiants francophones dyslexiques. Actes édités du 7ème Congrès Mondial de Linguistique Française, 2020, Orléans, France. ⟨halshs-03950418⟩

Autres publications

Audrey Mazur. MOOC : Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider (Destiné aux enseignants de l’enseignement supérieur), LabEx ASLAN, Laboratoire CNRS ICAR et ENS de Lyon, Fun-Mooc. 2020. ⟨hal-03964951⟩

Audrey Mazur. Séquence 5 – La dyslexie à l’Université : ressentis et caractéristiques. Dans Mazur-Palandre, A. (Eds.) MOOC : Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider (Destiné aux enseignants de l’enseignement supérieur), LabEx ASLAN, Laboratoire CNRS ICAR et ENS de Lyon, Fun-Mooc. 2020. ⟨hal-03964954⟩

2019

Articles avec comité de lecture

Agnes Witko, Audrey Mazur-Palandre. La dyslexie : vers une définition transdisciplinaire ?. L'Orthophoniste, A paraître. ⟨hal-02264405⟩

Audrey Mazur-Palandre, Agnès Witko. La dyslexie à l'âge adulte : un trouble persistant et déroutant.. L'Orthophoniste, A paraître. ⟨hal-02264404⟩

Audrey Mazur-Palandre. Des Dyslexiques dans mon amphi. Les Cahiers Pédagogiques, 2019, Les Dys dans la classe, 552, pp.39-41. ⟨halshs-01923834⟩

Audrey Mazur-Palandre. Des bénéfices de la transdisciplinarité à l’impact sociétal : Rétrospective de 5 ans de projets sur la dyslexie à l'âge adulte. L'Orthophoniste, A paraître. ⟨hal-02264403⟩

Audrey Mazur-Palandre. Les étudiants diagnostiqués dyslexiques durant leur enfance présentent-ils encore des difficultés dans l’enseignement supérieur ?. L'Orthophoniste, A paraître. ⟨hal-02264402⟩

Audrey Mazur-Palandre. « À l’école, le français c’était pas ça ! » L’étudiant dyslexique présente t’il encore des difficultés lors d’une tâche de production textuelle à l’écrit ?. Enfance, A paraître, 2, pp.241-263. ⟨halshs-01923884⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. Societal Impact of research on the complexity of language in france. International Network for the Science of Team Science, May 2019, Lansing, United States. ⟨hal-02172287⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. What about the Interdisciplinary executive scientist ? A French vision. In the workshop « Is there a new profession of ‘integration specialists/experts’ on the rise? ». Hoffman, S., Fam, D., Mitchell, C., Pohl, C., Thompson Klein, J., Lund, K. and Mazur-Palandre, A.. International Transdisciplinarity Conference, Sep 2019, Gothenburg, Sweden. ⟨hal-02297171⟩

Audrey Mazur-Palandre, Louis Maritaud. Demande sociétale et recherche - un échange durable et constructif pour répondre à leurs besoins mutuels - Rétrospective de 5 ans de projets sur la dyslexie à l'âge adulte. Professionnel·le·s et Recherche en Linguistique Appliquée : défis méthodologiques, enjeux sociétaux et perspectives d’intervention (PRELA), Jun 2019, Lyon, France. ⟨hal-02172269⟩

Audrey Mazur-Palandre. Des étudiants dans mon amphi ? Mieux comprendre, pour mieux les accompagner, c'est possible !. Journée Innovation Pédagogique, May 2019, Limoges, France. ⟨hal-02172274⟩

Audrey Mazur-Palandre. Stratégies de valorisation des données dans l’écosystème du Laboratoire d’excellence ASLAN (Advanced Studies on LANguage complexity). Les Ateliers Valorisation Pulsalys, Jul 2019, Lyon, France. ⟨hal-02172037⟩

Cathy Cohen, Audrey Mazur-Palandre, Efstathia Soroli. Language exposure effects on receptive vocabulary and narrative productivity in French/English bilingual elementary school children. 12th International Symposium on Bilingualism (ISB12), Jun 2019, Edmonton, Canada. ⟨halshs-02085272⟩

Gerald P. Niccolai, Audrey Mazur-Palandre, Francois Pellegrino. Looking out from the Tower: Inreach Designed to Broaden Awareness of Extra-Academic Opportunities. 11th Annual NORDP Research Development Conference, National Organization of Research Development Professionals, Apr 2019, Providence RI, United States. ⟨halshs-02101246⟩

Ouvrages

Audrey Mazur-Palandre, Isabel Colón de Carvajal. Multimodalité du langage dans les interactions et l'acquisition. 2019, Langues, Gestes, Paroles. ⟨hal-03193538⟩

Chapitres d'ouvrage

Audrey Mazur-Palandre, Isabel Colón de Carvajal. Chapitre 1. Panorama de la multimodalité du langage oral. Multimodalité du langage dans les interactions et l'acquisition, pp.11-26, 2019, Langues, Gestes, Paroles. ⟨hal-03193527⟩

Audrey Mazur-Palandre, Isabel Colón de Carvajal. Conclusion. La multimodalité : un domaine encore et toujours à explorer. Multimodalité du langage dans les interactions et l'acquisition, pp.317-332, 2019, Langues, Gestes, Paroles. ⟨hal-03193533⟩

Audrey Mazur-Palandre, Jean-Marc Colletta, Kristine Lund. La mise en place de la focalisation multiple dans l’interaction chez le jeune enfant dans une perspective développementale. Approches plurielles de la multimodalité du langage. Collection Langues, Gestes, paroles, 2019. ⟨hal-03193536⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kris Lund. Explication « en Comment » d’enfants de 6 ans : Analyse des Marques De Travail de Formulation dans une perspective multimodale. Approches plurielles de la multimodalité du langage. Collection Langues, Gestes, paroles, 2019. ⟨hal-03193535⟩

Autres publications

Audrey Mazur-Palandre, Agnes Witko. Dossier : La dyslexie à l’âge adulte.. L'Orthophoniste, 2019. ⟨hal-02264406⟩

Audrey Mazur-Palandre, Angélique Hénault, Louis Maritaud, Bruno Sarrodet. Formation Universitaire sur la dyslexie à destination des étudiants dyslexiques. 2019. ⟨halshs-02068999⟩

Audrey Mazur-Palandre, Jean-Marc Colletta. Multimodal Adaptation to Pragmatic Constraints in a Complex Language Task : A Developmental Investigation. 2019. ⟨hal-02049609⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund, G.P. Niccolai, Nathalie Blanc, Francois Pellegrino. L’innovation sociale dans l’écosystème d’un Laboratoire d’Excellence en Sciences Humaines et Sociales – L’exemple du LabEx ASLAN, Livre blanc. [Rapport de recherche] Université de Lyon; LabEx ASLAN; Laboratoire CNRS ICAR UMR 5191; Laboratoire CNRS DDL UMR 5596. 2019. ⟨hal-02289330⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund, Jean-Marc Colletta. Quand l'enjeu interactionnel influence la conduite explicative : une analyse multimodale. 2019. ⟨hal-02049626⟩

Audrey Mazur-Palandre. Atelier pédagogique 1 - Mieux comprendre la dyslexie pour mieux l’appréhender dans son quotidien universitaire. Dans le cadre de la Formation Universitaire sur la dyslexie à destination des étudiants dyslexiques. 2019. ⟨halshs-02069004⟩

Audrey Mazur-Palandre. MOOC Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider. 2019. ⟨halshs-02068976⟩

Audrey Mazur-Palandre. Séquence 5 - La dyslexie à l'Université : ressentis et caractéristiques. Dans Mazur-Palandre, A. (Eds.) Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider. 2019. ⟨halshs-02071111⟩

2018

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur-Palandre. La dyslexie à l’âge adulte : la persistance des difficultés orthographiques. SHS Web of Conferences, 2018, In F. Neveu, B. Harmegnies, L. Hriba et S. Prévost (Eds.), Actes édités du 6ème Congrès Mondial de Linguistique Française, 46 (1003), pp.8. ⟨10.1051/shsconf/20184610003⟩. ⟨halshs-01935270⟩

Cathy Cohen, Audrey Mazur-Palandre. Le langage oral en production chez les enfants bilingues : quels liens avec l’exposition ?. SHS Web of Conferences, 2018, Congrès Mondial de Linguistique Française, CMLF 2018, Mons, Belgique, 9-13 Juillet 2018, 46, pp.10004. ⟨10.1051/shsconf/20184610004⟩. ⟨halshs-01857970⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur-Palandre, Jean-Marc Colletta, Kristine Lund. Multimodal adaptation to pragmatic constraints in a complex language task: a developmental investigation. International Society For Gesture Studies, ISGS, Jul 2018, Cape town, South Africa. ⟨hal-03952283⟩

Audrey Mazur-Palandre, Jean-Marc Colletta, Kristine Lund. « Alors, là, je vais vous expliquer comment on joue ! » Explication procédurale finalisée dans une perspective développementale. Les Discours programmateurs, Jun 2018, Lyon, France. ⟨hal-03952291⟩

Autres publications

Audrey Mazur-Palandre, Gerald P. Niccolai. Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aide. 2018. ⟨halshs-02071127⟩

Audrey Mazur-Palandre, Gerald P. Niccolai. Séquence "Boite à Outils" - La dyslexie à l'Université : ressentis et caractéristiques.Dans Mazur-Palandre, A. & Niccolai, G.P. (Eds.) MOOC : Etudiants dyslexiques dans mon amphi : comprendre et aider. 2018. ⟨halshs-02071164⟩

Audrey Mazur-Palandre. Séquence 4 - La dyslexie à l'Université : ressentis et caractéristiques. 2018. ⟨halshs-02071140⟩

2017

Articles avec comité de lecture

Isabel Colón de Carvajal, Audrey Mazur-Palandre. Introduction. Qwerty: Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education, 2017, 12 (1), pp.5-11. ⟨halshs-01929633⟩

Communications sans actes

Cathy Cohen, Audrey Mazur-Palandre. Investigating the relationship between linguistic exposure and oral language performance in French-English bilingual children. 11th International Symposium on Bilingualism, Jun 2017, Limerick, Ireland. ⟨halshs-02085257⟩

Cathy Cohen, Audrey Mazur-Palandre. Investigating the relationship between linguistic exposure and oral language proficiency in French-English bilingual children. . International Symposium of Bilinguism, Jun 2017, Limerick, Ireland. ⟨hal-03952301⟩

Autres publications

Audrey Mazur-Palandre, Nathalie Bedoin. Formation Étudiants dyslexiques à l’Université : comprendre leurs spécificités pour mieux les aider. Les Mardis du Réseau. 2017. ⟨hal-03952212⟩

Isabel Colón de Carvajal, Audrey Mazur-Palandre. Tooled practices of teaching and learning at distance: Forms of presence, relationship, and communication [ éds. du numéro spécial de : QWERTY, 12]. Qwerty: Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education, , 2017. ⟨halshs-01935169⟩

2016

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. Explanatory content and visibility effects on the young child’s verbal and gestural behavior in free dialogues. Langage, Interaction et Acquisition / Language, Interaction and Acquisition , 2016, 7 (2), pp.180-211. ⟨hal-01281269⟩

Audrey Mazur-Palandre, Raphaëlle Abadie, Nathalie Bedoin. Étudiants dyslexiques à l’Université : Spécificité des difficultés ressenties et évaluation des déficits. Développements, 2016, 18-19, pp.139-177. ⟨halshs-01927024⟩

Harriet Jisa, Emilie Ailhaud, Florence Chenu, Audrey Mazur-Palandre. L’influence de la langue écrite au cours du développement langagier tardif. SHS Web of Conferences, 2016, 27, pp.01001. ⟨10.1051/shsconf/20162701001⟩. ⟨halshs-01942576⟩

Communications avec actes

Audrey Mazur-Palandre. Gesture and information flow in children’s explanations: an explorative study.. International Society for Gesture Studies (ISGS), Jul 2016, Paris, France. ⟨halshs-01940853⟩

Audrey Mazur-Palandre. Maintenir l’information sous forme lexicale : un indice de maturité linguistique ?. Congrès Mondial de Linguistique Française - CMLF, Institut de Linguistique Française, Psycholinguistique et acquisition, 2016, Tours, France. ⟨halshs-01971841⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. Gesture and information flow in children's explanations: an explorative study. 7th Conference of the International Society for Gesture Studies, Jul 2016, Paris, France. ⟨hal-03952306⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. When the experimenter becomes a participant. Language. Cognition and Society (AFLICO) 6, Jul 2016, Grenoble, France. ⟨hal-03952314⟩

Audrey Mazur-Palandre, Nathalie Bedoin. ETUDYS : une approche pluri-disciplinaire de la dyslexie chez les étudiants.. Déjeuners Conférences de l’ISH, Apr 2016, Lyon, France. ⟨hal-03952217⟩

Audrey Mazur-Palandre, Nathalie Bedoin. Le projet ETUDYS. Journées EDUCOLA 2016, Education, Cognition, Langage., Jan 2016, Lyon, France. ⟨hal-03952249⟩

Harriet Jisa, Emilie Ailhaud, Florent Chenu, Audrey Mazur-Palandre. L’influence de la langue écrite au cours du développement langagier tardif. 5ème Congrès Mondial de Linguistique Française, Institut de Linguistique Française, Psycholinguistique et acquisition, 2016, Tours, France. ⟨halshs-01972433⟩

Posters

Raphaëlle Abadie, Nathalie Bedoin, Florence Chenu, Audrey Mazur-Palandre, Moulay H.. Évaluer et améliorer les productions écrites et l’apprentissage de l’anglais chez les étudiants dyslexiques : projet DYS’R’ABLE. 1er Forum en auvergne Rhône-Alpes des LabEx en Santé, Dec 2016, Lyon, France. ⟨hal-03952489⟩

Autres publications

Audrey Mazur-Palandre, Nathalie Bedoin. Le profil des étudiants dyslexiques dans les établissements supérieurs de l’Université De Lyon. Assemblée Générale d’APEDYS. 2016. ⟨hal-03952222⟩

2015

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur-Palandre, Jean-Marc Colletta, Kristine Lund. Context sensitive 'how' explanation in children's multimodal behavior. Journal of multimodal communication studies, 2015, 2, pp.1-17. ⟨halshs-01927270⟩

Audrey Mazur-Palandre. Overcoming Preferred Argument Structure in written French: development, modality, text type. Written Language and Literacy, 2015, 18 (1), pp.25-55. ⟨hal-01281275⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur-Palandre, Dumaz Lucie, Raphaëlle Abadie, Céline Faure, Nathalie Bedoin. Caractérisation sociologique et cognitive des étudiants dyslexiques à l’Université de Lyon. . 3ème réunion de la Société Francophone des Troubles des Apprentissages et du Langage (SOFTAL), Jun 2015, Lyon, France. ⟨hal-03952258⟩

Kris Lund, Audrey Mazur-Palandre. When the experimenter becomes a participant. 6th annual conference of the Association Française de Linguistique Cognitive (AFLICO 6), (AFLICO 6), May 2015, Grenoble, France. ⟨halshs-01321766⟩

Posters

Audrey Mazur-Palandre, Jean-Marc Colletta, Kris Lund. Six-year old children's linguistic and gestural expression of contextual constraints. Child Language Symposium, Jul 2015, Warwick, United Kingdom. ⟨halshs-01313705⟩

Audrey Mazur-Palandre, Jean-Marc Colletta, Kristine Lund. Six-year old children's linguistic and gestural expression of contextual constraints. Child Language Seminar, Jul 2015, Coventry, France. ⟨hal-03952500⟩

Audrey Mazur-Palandre, Nathalie Bedoin, Dumaz Lucie. ETUDYS, Accueil, intégration et accompagnement des ETUdiants DYSlexiques à l'université. Séminaire annuel du Réseau Régional de Rééducation et de Réadaptation Pédiatrique en Rhône Alpes (R4P), Mar 2015, Lyon, France. ⟨hal-03952507⟩

2014

Communications sans actes

Florence Chenu, Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre. Development of syntactic packaging in French across modalities and text types.. SigWriting 2014, Aug 2014, Amsterdam, Netherlands. ⟨hal-03952334⟩

Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre, Salas N, Tolchinky Liliana. Noun phrases in spoken and written texts : a developmental cross-linguistic perspetive. SigWriting 2014, Aug 2014, Amsterdam, Netherlands. ⟨hal-03952328⟩

Autres publications

Audrey Mazur-Palandre, Nathalie Bedoin. Le Projet PEPS ETUDYS. Intervention à la Journée de Sensibilisation des Enseignants du département de LEA. 2014. ⟨hal-03952271⟩

Audrey Mazur-Palandre, Nathalie Bedoin. L’émergence du Projet PEPS ETUDYS, Intervention Groupe De Travail Dys de la Mission Handicap de Lyon. 2014. ⟨hal-03952267⟩

2013

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur-Palandre, Harriet Jisa. La lexicalité des productions orales et écrites : Une étude développementale. Enfance, 2013, 4, pp.359-371. ⟨hal-01281276⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. Children’s markers of formulation during explanation: a multimodal perspective. Paper presented at the International Conference of the Association Française de Linguistique Cognitive (AFLICO) on the theme « Empirical Approaches To Multi-Modality And To Language Variation », May 2013, Lille, France. ⟨hal-03952379⟩

Kristine Lund, Audrey Mazur-Palandre. Asynchronicity of gestures and talk during children‘s peer explanations: competence or difficulty?. 15th Biennial International Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in the invited symposium "Invited SIG Mixed Methods in Analyzing Educational Interactions», Aug 2013, Munich, Germany. ⟨hal-03952352⟩

2012

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur-Palandre, Harriet Jisa. Introduire et Développer l'information : une acquisition tardive ?. CogniTextes, 2012, 7. ⟨halshs-00989313⟩

Communications avec actes

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. Explanandum and visibility condition change children's gesture profiles during explanation: implications for learning ?. 10th International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2012), 2012, Sydney, Australia. pp.271- 275. ⟨halshs-00856426⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. Explanandum and visibility condition change children’s gesture profiles during explanation: implications for learning ?. he Future of Learning : Proceedings of the 10th International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2012), International Society of the Learning Sciences, Jul 2012, Lyon, France. pp.271-275. ⟨halshs-01972546⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. L'influence du contexte sur les pratiques gestuelles du jeune enfant lors d'explications en " comment ". 3e Congrès Mondial de la Linguistique Française (CMLF 2012), 2012, France. pp.1623-1642. ⟨halshs-00856528⟩

Florence Chenu, Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre. Développement de la connectivité syntaxique à travers deux types de textes à l’oral et à l’écrit. Congrès Mondial de Linguistique Française (CMLF), 2012, Lyon, France. ⟨halshs-01179069⟩

Florent Chenu, Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre. Développement de la connectivité syntaxique à travers deux types de textes à l'oral et à l'écrit. 3ème Congrès Mondial de la Linguistique Française, Jul 2012, Lyon, France. pp.1591-1605. ⟨halshs-00856407⟩

Communications sans actes

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. The semantic and synchronic relationship between 6-year olds’ gestures and speech. The 5th International Society for Gesture Studies, Jul 2012, Lund, Sweden. ⟨hal-03952401⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. The semantic and synchronic relationship between gestures and speech in a mixed-methods analysis: explanations of 6-year old children. 5th International Conference of the International Society for Gesture Studies (ISGS 2012), Jul 2012, Lund, Sweden. ⟨halshs-01494491⟩

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. The semantic and synchronic relationship between gestures and speech in a mixed-methods analysis: explanations of 6-year old children. EARLI SIG 17 Conference Mixed methods in educational interactions, Sep 2012, Deventer, Netherlands. ⟨hal-03952388⟩

Florence Chenu, Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre. Development of syntactic packaging in French across modalities and text types.. The 13th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Jul 2012, Porto, Portugal. ⟨hal-03952395⟩

Posters

Audrey Mazur-Palandre, Kristine Lund. The semantic and synchronic relationship between gestures and talk in a mixed-method analysis: what about 6-year old children?. international conference Early Language Acquisition, Dec 2012, Lyon, France. . ⟨halshs-01496234⟩

2011

Communications avec actes

Kristine Lund, V. Tauzia, S. Reynaud, M. Edwards, Audrey Mazur-Palandre. Giving parents feedback on individual children’s progress during on-line educational games: www.kizz.tv. 9th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL), Post-Conference Activities in Mainland China (Shanghai), Research on Learning and Educational Change in China from a Global Perspective, International Society of the Learning Sciences, Jul 2011, Hong Kong, China. ⟨halshs-01975872⟩

Communications sans actes

Florence Chenu, Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre. Clause combining across modality and text types. IASCL, Jul 2011, Montréal, Canada. ⟨hal-03952410⟩

Ouvrages

Audrey Mazur-Palandre (Dir.). Le flux de l'information: aspects syntaxiques et discursifs. : Une étude fonctionnaliste et développementale. Éditions universitaires européennes, pp.460, 2011, 9783841782977. ⟨halshs-00856966⟩

Chapitres d'ouvrage

Audrey Mazur-Palandre, Michel Fayol, Harriet Jisa. Information Flow across Modalities and Text Types.. Berninger, V. Past, present, and future contributions of cognitive writing research to cognitive psychology, Psychology Press/Taylor Francis Group, pp.423-437, 2011. ⟨halshs-00854846⟩

2010

Articles avec comité de lecture

Audrey Mazur-Palandre. Formes et positions syntaxiques du syntagme nominal : Une étude développementale du français scolaire en ZEP.. Sciences-Croisées, 2010, 6, pp.75-112. ⟨halshs-00854124⟩

Communications avec actes

Audrey Mazur-Palandre, Harriet Jisa. Le flux de l’information. Une analyse développementale de la Preferred Argument Structure de Du Bois (1987). Congrès Mondial de Linguistique Française - CMLF, Institut de Linguistique Française, Psycholinguistique et acquisition, 2010, Paris, France. ⟨halshs-01975773⟩

Posters

Audrey Mazur-Palandre, Harriet Jisa. Preferred argument structure, SES and context of production: a developpemental study. 6th International Conference on Language Acquisition, Sep 2010, Barcelone, Spain. ⟨hal-03952526⟩

Audrey Mazur-Palandre. Introducing and maintaining information in spoken and written texts: A functionalist and developmental study. Language, Culture and Mind, Jun 2010, Turku, Sweden. ⟨hal-03952531⟩

Autres publications

Audrey Mazur-Palandre. Introduire et développer l’information : Une étude fonctionnaliste et développementale du français écrit et oral. Actes du Colloque international des jeunes chercheurs en Didactique des Langues et en Linguistique.. 2010. ⟨hal-03952419⟩

2009

Thèse

Audrey Mazur-Palandre. Le flux de l’information, aspects syntaxiques et discursifs : une étude fonctionnaliste et développementale. Linguistique. Université Lumière - Lyon II, 2009. Français. ⟨NNT : 2009LYO20053⟩. ⟨tel-01543943⟩

2008

Communications sans actes

Audrey Mazur-Palandre. Referential cohesion in written expository and narrative: A developmental study. Sigwriting 2008, The 11th international conference of the EARLI, Social interest group on writing, Jun 2008, Lund, Sweden. ⟨hal-03952446⟩

Michel Fayol, Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre. Information flow in written and spoken French: A developmental perspective. Writing Research Across Borders, University of California, Feb 2008, Santa Barbara, United States. ⟨hal-03952462⟩

Salas N., Tolchinksy Liliana, Audrey Mazur-Palandre, Harriet Jisa, Florence Chenu. The effect of age, genre, and modality on Preferred Argument Structure in French and Spanish. 4th International Conference on Speech, Writing and Context (ICSWC), Oct 2008, Querétaro, Mexico. ⟨hal-03952433⟩

2007

Communications avec actes

Audrey Mazur-Palandre. Les connexions syntaxiques : considérations contextuelles et développementales. Colloque jeunes chercheurs Praxiling "Analyses du discours et contextes : quelles relations?", Université Paul Valéry, Montpellier III, May 2007, Montpellier, France. pp.125-136. ⟨halshs-01480608⟩

Communications sans actes

Michel Fayol, Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre. A developmental study of referential cohesion. The first conference of the swedish association for language and cognition, Dec 2007, Lund, Sweden. ⟨hal-03952474⟩

Posters

Audrey Mazur-Palandre. Analyse syntaxique de textes produits dans différents contextes de production. Colloque jeunes chercheurs de l'école doctorale "Langage et langues", "Normes, variations, identité et altérité", May 2007, Paris, Institut de Linguistique et Phonétique Générale et Appliquée, France. Actes, 2008. ⟨halshs-01480654⟩

Autres publications

Audrey Mazur-Palandre. Later language development: syntactic packaging in written and spoken French. Proc. of The Second Oxford Linguistics Postgraduate Conference. 2007. ⟨hal-03952440⟩

2006

Communications avec actes

Harriet Jisa, Audrey Mazur-Palandre. L'expression de la causalité : une étude développementale. Journée d'étude : Des savoirs savants aux savoirs enseignés, Université Paris X, Nanterre, Mar 2006, Paris, Université Paris X, Nanterre, France. ⟨halshs-01480687⟩

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