Publications

Liste des publications sur HAL

2016

Communication dans un congrès

ref_biblio
Pascale Montpied, M. Moulin, Andree Tiberghien, Florence Le Hebel, Benoit Urgelli. Contribution d’une évaluation formative pour le développement du savoir dans la classe : le cas de l’évaluation par les pairs. Association pour la Recherche en Didactique des Sciences et des Technologies, 2016, Lens, France. 2016. 〈halshs-01364531〉
Accès au bibtex
BibTex

Chapitre d'ouvrage

ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andree Tiberghien. Which answering strategies do low achievers use to solve PISA science items?. N. Papadouris, A. Hadjigeorgiou & A. Constantinou. ESERA 2013 Selected Contributions. Insights from research in Science Teaching and learning, Springer, pp.237-252, 2016. 〈halshs-01364472〉
Accès au bibtex
BibTex

Rapport

ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, M. Moulin, Andree Tiberghien, J. Vince. Contribution of France (ICAR, Lyon) to WP5 (Trial implementation of Assessment) ASSIST-ME European Project (Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education). [Research Report] ICAR UMR-5191. 2016. 〈halshs-01366465〉
Accès au bibtex
BibTex

2015

Communication dans un congrès

ref_biblio
M. Moulin, Andree Tiberghien, Florence Le Hebel. Peer-assessment: Relation between un/success in the task and un/ability to assess classmates’written work. In 11th biannual Conference of the European Science Education Research Association. ESERA Conference, 2015, Helsinki, Finland. 2015. 〈halshs-01364595〉
Accès au bibtex
BibTex

Rapport

ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, M. Moulin, Andree Tiberghien, J. Vince. Contribution of France (ICAR, Lyon) to WP4 (Design Assessment method) ASSIST-ME European Project (Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education). [Research Report] ICAR UMR-5191. 2015. 〈halshs-01366856〉
Accès au bibtex
BibTex

2014

Article dans une revue

ref_biblio
Ch. Lansigu, Valérie Bosse, Florence Le Hebel. Tools and methods used to represent geological processes and geosites : Graphic and Animated Media as a Means to Popularize the Scientific Content and Value of Geoheritage. Geoheritage, 2014, 6 (1), pp.En ligne. 〈10.1007/s12371-014-0101-4〉. 〈halshs-00991661〉
Accès au bibtex
BibTex
ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Valérie Fontanieu. Les attitudes des élèves de 15 ans en France à propos des sciences. Recherches en didactique des sciences et des techniques, 2014, 10, pp.183-212. 〈halshs-01360416〉
Accès au bibtex
BibTex

Communication dans un congrès

ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Anticipation des enseignants sur les compétences et difficultés des élèves sur des questions d'évaluation de la culture scientifique. Huitièmes rencontres scientifiques de l'Association pour la Recherche en Didactique des Sciences et des Technologies (ARDiST), Mar 2014, Marseille, France. 1, pp.345-354, 2014. 〈halshs-00981109〉
Accès au bibtex
BibTex

Chapitre d'ouvrage

ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andree Tiberghien. Which effective competencies do students use in PISA assessment of scientific literacy?. C. Bruguière, A. Tiberghien, & P. Clément. Topics and trends in current science education: 9th ESERA Conference Selected Contributions, Springer, pp.273-289, 2014. 〈halshs-01355898〉
Accès au bibtex
BibTex
ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andree Tiberghien. Which effective competencies do students use in PISA assessment of scientific literacy?. Catherine Bruguière, Andrée Tiberghien & Pierre Clément. Topics and trends in current science education: 9th ESERA Conference Selected Contributions, Springer, pp.273-289, 2014, 978-94-007-7281-6. 〈halshs-00953129〉
Accès au bibtex
BibTex

2013

Communication dans un congrès

ref_biblio
Florence Le Hebel, Andrée Tiberghien, Pascale Montpied. Sources of difficulties in PISA science items.. ESERA conference 2013, Sep 2013, Nicosie, Cyprus. Strand 11: Evaluation and assessment of student learning and development., pp.76-84, 2013. 〈halshs-00981111〉
Accès au bibtex
BibTex

2012

Article dans une revue

ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andree Tiberghien. Analyse de réponses d'élèves français à quelques questions de l'évaluation PISA sur la culture scientifique. Recherches en Didactiques, 2012, pp.65-84. 〈halshs-00978620〉
Accès au bibtex
BibTex

Communication dans un congrès

ref_biblio
Pascale Montpied, Florence Le Hebel, Valérie Fontanieu. Importance of studying the individuals' contributions and the supplementary variables in SIA: profiles of learning attitudes on sciences related subjects in French adolescents attending school.. Jean-Claude Régnier ; Régis Gras ; Marc Bailleul. VI International Conference "Statistical Implicative Analysis", Nov 2012, Caen, France. pp.365-394, 2012. 〈halshs-00978883〉
Accès au bibtex
BibTex
ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Valérie Fontanieu. Analyses complémentaires de l'évaluation de la culture scientifique dans le cadre de PISA pour les élèves français.. Septièmes journées scientifiques de l'Association pour la Recherche en Didactique des Sciences et des Technologies (ARDiST), May 2012, Bordeaux, France. pp.241-250, 2012. 〈halshs-00981112〉
Accès au bibtex
BibTex

2010

Communication dans un congrès

ref_biblio
Pascale Montpied, Florence Le Hebel, Valérie Fontanieu. Diversity in learning willingness of the 15 years old French students : Which practical information can bring Statistical Implicative Analysis concerning the curriculum and the teachingof sciences.. Jean-Claude Régnier ; Régis Gras ; Filippo Spagnolo ; Benedetto Di Paola. Cinquième Colloque International "Implicative Statistic Analysis", Nov 2010, Palermo, Italy. 20 (1), pp.257-272, 2010. 〈halshs-00978874〉
Accès au bibtex
BibTex
ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Quelles sont les compétences effectives mises en œuvre par les élèves dans l'évaluation de la culture scientifique dans le cadre de PISA?. Congrès international AREF 2010, Sep 2010, Genève, Suisse. pp.424, 2010. 〈halshs-00981117〉
Accès au bibtex
BibTex
ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Valérie Fontanieu. Students' attitudes toward the environment: the results of the French secondary school students survey.. XIV IOSTE Symposium, Jun 2010, Bled, Slovenia. pp.681-692, 2010. 〈halshs-00981116〉
Accès au bibtex
BibTex

2009

Communication dans un congrès

ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied, Andrée Tiberghien. Interpreting French students difficulties in PISA science evaluation. PISA Research Conference, Sep 2009, Kiel, Germany. pp.00-00, 2009. 〈halshs-00377643〉
Accès au bibtex
BibTex
ref_biblio
Pascale Montpied, Florence Le Hebel. Diversity of learning intentions for science related issues and interactions with gender, familial and extrascolar environment. colloque international de l'ESERA, Aug 2009, Istambul, Turkey. pp.000000, 2009. 〈halshs-00377708〉
Accès au bibtex
BibTex
ref_biblio
Florence Le Hebel, Pascale Montpied. ESERA 2009. Who are the girls who want to work in science? Results from the international survey ROSE (Relevance of Science Education) in France., 2009, Turkey. pp.00-00, 2009. 〈halshs-00377639〉
Accès au bibtex
BibTex

2008

Communication dans un congrès

ref_biblio
Pascale Montpied, Florence Le Hebel. Evaluer la diversité pour aller vers l'équité : Analyse statistique et qualitative d'un questionnaire sur les attitudes à l'égard des sciences.. Efficacité et Equité en Education, Nov 2008, Rennes, France. 〈halshs-00377699〉
Accès au bibtex
BibTex

2007

Article dans une revue

ref_biblio
Florence Le Hebel, Serge Fourcade, Marie-Christine Boiron, Michel Cathelineau, Ramon Capdevila, et al.. Fluid history during burial and exhumation of an oil paleo-reservoir (mylonitic metavolcanics, Vendée, France). American journal of science, American Journal of Science, 2007, 307 (9), pp.1096-1125. 〈halshs-00377631〉
Accès au bibtex
BibTex

2005

Communication dans un congrès

ref_biblio
Florence Le Hebel, P. Rey, N. Thebaud, M. Van Kranendonk. Deformation Mechanism, Rheology and Tectonics. Metamorphism-deformation relationships in a mid-archean granite-greenstones terrane: The Example of The East Pilbara craton (Western Australia)., 2005, Switzerland. pp.00-00, 2005. 〈halshs-00377656〉
Accès au bibtex
BibTex
ref_biblio
Florence Le Hebel, Rey Patrice. European geosciences Union 2005. Metamorphism-deformation relationships in a mid-archean granite-greenstones terrane: Deciphering between metamorphic core complex and diapiric models. The Example of The East Pilbara craton (Western Australia), 2005, Austria. 7 (06113), pp.00-00, 2005. 〈halshs-00377649〉
Accès au bibtex
BibTex